MEN. -Ensimmäisen malliston luominen tulevaan miestenvaatekonseptiin sekä konseptin markkinoinnin mahdollisuudet
Kinnunen, Lotta; Räsänen, Laura (2017)
Kinnunen, Lotta
Räsänen, Laura
Savonia-ammattikorkeakoulu
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705127867
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705127867
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aihe pohjustaa tekijöiden tulevaisuuden suunnitelmia perustaa oma miestenvaatemerkki. Opinnäytetyössä käydään läpi pintaraapaisuna yrittäjyyttä ja sitä, millaisia luonteenpiirteitä ja valmiuksia yrittäjä alalla tarvitsee. Tekstissä perehdytään myös markkinoinnin perusteisiin ja etsitään sopivaa ponnahduslautaa tekijöiden omalle yritykselle. Opinnäytetyössä selvitettiin myös yrityksen rahoitusmahdollisuuksia, kuten starttirahaa, joukko- ja pankkirahoitusta sekä eri säätiöiden myöntämiä tukia.
Opinnäyteyön tuloksena syntyi MEN. –konsepti ja miestenvaatemallisto, joita tekijät hyödyntävät tulevaisuudessa yritystä perustaessaan. Miestenvaatekonsepti tarjoaa nuorille miehille vaatteita, joita tekijöiden mielestä ei vielä löydy markkinoilta: nuorekasta, klassisia ja moderneja linjoja yhdistäviä vapaa-ajan vaatteita.
Opinnäytetyön tekijät suunnittelivat monikäyttöisen ja modernin miestenvaatemalliston, jossa yhdistellään urbaaneja ja luonnonläheisiä teemoja. Mallistossa on seitsemän vaatetta, kahdet housut ja neljä yläosaa sekä asusteita, joista vaatteet valmistettiin mallikappaleiksi asti. Mallistoon valittiin kestäviä sekä tekstuuriltaan erikoisia kankaita. Värimaailma koostuu pääasiassa maanläheistä sävyistä, sekä muutamista kirkkaista väreistä. Tekijät valmistivat itse ensimmäisen malliston mallikappaleet ja kuvasivat ne Tampereella.
Raportissa käydään läpi miestenvaatealan mahdollisuuksista vaatetusalan lähteiden kautta sekä omien kokemusten kautta: tekijät hyödyntävät aikaisempia työkokemuksiaan luodessaan uutta mallistoa ja tuotemerkkiä. Raportissa pohditaan miesten ostotottumuksia kuluttajina sekä ajatuksia siitä, miten tekijät täyttäisivät asiakkaiden tarpeet parhaiten verrattuna kilpailijoihin.
Pohdintaosuuksissa opinnäyteyön tekijät käyvät läpi aihepiiriään sekä arvioivat omaa oppimistaan, omaa kehitystä suunnittelijoina sekä opinnäytetyön onnistumista.
Opinnäyteyön tuloksena syntyi MEN. –konsepti ja miestenvaatemallisto, joita tekijät hyödyntävät tulevaisuudessa yritystä perustaessaan. Miestenvaatekonsepti tarjoaa nuorille miehille vaatteita, joita tekijöiden mielestä ei vielä löydy markkinoilta: nuorekasta, klassisia ja moderneja linjoja yhdistäviä vapaa-ajan vaatteita.
Opinnäytetyön tekijät suunnittelivat monikäyttöisen ja modernin miestenvaatemalliston, jossa yhdistellään urbaaneja ja luonnonläheisiä teemoja. Mallistossa on seitsemän vaatetta, kahdet housut ja neljä yläosaa sekä asusteita, joista vaatteet valmistettiin mallikappaleiksi asti. Mallistoon valittiin kestäviä sekä tekstuuriltaan erikoisia kankaita. Värimaailma koostuu pääasiassa maanläheistä sävyistä, sekä muutamista kirkkaista väreistä. Tekijät valmistivat itse ensimmäisen malliston mallikappaleet ja kuvasivat ne Tampereella.
Raportissa käydään läpi miestenvaatealan mahdollisuuksista vaatetusalan lähteiden kautta sekä omien kokemusten kautta: tekijät hyödyntävät aikaisempia työkokemuksiaan luodessaan uutta mallistoa ja tuotemerkkiä. Raportissa pohditaan miesten ostotottumuksia kuluttajina sekä ajatuksia siitä, miten tekijät täyttäisivät asiakkaiden tarpeet parhaiten verrattuna kilpailijoihin.
Pohdintaosuuksissa opinnäyteyön tekijät käyvät läpi aihepiiriään sekä arvioivat omaa oppimistaan, omaa kehitystä suunnittelijoina sekä opinnäytetyön onnistumista.