Ensto ja e-Learning -järjestelmän kehittäminen
Rikkonen, Antti (2017)
Rikkonen, Antti
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705107387
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705107387
Tiivistelmä
Tässä insinöörityössä selvitettiin, miten e-opetusta kehitetään yrityksessä ja mitä työkaluja siihen on tarjolla. Tutkimus toteutettiin yhteistyössä Enston kanssa.
Insinöörityössä esitellään tutkimuksen teoreettinen viitekehys ja tutkimuksen kohteena oleva yritys. Tutkimuksessa kuvataan E-opetuksen eri muotoja, sekä käytännön kautta sen hyviksi ja huonoiksi osoittautuneita puolia. Aikaan ja paikkaan sitoutumaton, joustava opetuksen toteutus mielletään e-opetuksen hyödyllisimmäksi osa-alueeksi. Lisäksi tarkastellaan E-opetuksen työkaluna käytettäviin LMS-järjestelmiin (Learning Management System). LMS-järjestelmät ovat laajalti käytössä oleva pohja oppilaitosten ja yritysten koulutussisältöjen laadinnassa. Järjestelmien ylläpito ja opetussisällön ja laitteiston aktiivinen päivittäminen kysyy kuitenkin sekä aikaan että rahaan liittyviä resursseja.
Tarkemmin syvennytään avoimeen lähdekoodiin perustuvaan LMS-järjestelmään nimeltä Totara, jossa perustoimintoina on mahdollisuus laatia ja julkaista opetuspaketteja ja –sisältöjä opetettavan kokonaisuuden asettamien vaatimusten mukaan. Totara on joustavasti muokattavissa käyttäjän tarpeen mukaan.
Insinöörityössä esitellään tutkimuksen teoreettinen viitekehys ja tutkimuksen kohteena oleva yritys. Tutkimuksessa kuvataan E-opetuksen eri muotoja, sekä käytännön kautta sen hyviksi ja huonoiksi osoittautuneita puolia. Aikaan ja paikkaan sitoutumaton, joustava opetuksen toteutus mielletään e-opetuksen hyödyllisimmäksi osa-alueeksi. Lisäksi tarkastellaan E-opetuksen työkaluna käytettäviin LMS-järjestelmiin (Learning Management System). LMS-järjestelmät ovat laajalti käytössä oleva pohja oppilaitosten ja yritysten koulutussisältöjen laadinnassa. Järjestelmien ylläpito ja opetussisällön ja laitteiston aktiivinen päivittäminen kysyy kuitenkin sekä aikaan että rahaan liittyviä resursseja.
Tarkemmin syvennytään avoimeen lähdekoodiin perustuvaan LMS-järjestelmään nimeltä Totara, jossa perustoimintoina on mahdollisuus laatia ja julkaista opetuspaketteja ja –sisältöjä opetettavan kokonaisuuden asettamien vaatimusten mukaan. Totara on joustavasti muokattavissa käyttäjän tarpeen mukaan.