Matkailuverkoston kehittäminen Arabianrannan alueelle
Tähtinen, Maria (2010)
Tähtinen, Maria
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004216669
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004216669
Tiivistelmä
Kiristynyt kilpailu on johtanut yritysten kasvavaan verkostoitumiseen, mikä on ollut tutkimuksen kohde jo 20 vuotta. Suomessa Komppula on tutkinut verkostoja matkailun alalla, ja Möller on viime vuosikymmenen aikana tutkinut verkostomuotoja, - johtamista ja verkostojen hyötyjä liiketoiminnassa. Arabianranta on kehittyvä kulttuurihistoriallinen kaupunginosa Helsingissä, jossa matkailua nyt kehitetään. Tarkoituksena on rakentaa yhtenäinen aluekuva ulospäin. Tätä varten on kiinnostava tietää, miten alueen yritykset ja toimijat tähän suhtautuvat.
Tutkielman tavoitteena on kartoittaa Arabian alueen matkailuyritysten ja matkailusta hyötyvien yritysten tahtotila, resurssit ja tarpeet yhteisen matkailuverkoston luomista ja kehittämistä varten. Kohteena ovat alueen matkailuyritykset ja matkailusta hyötyvät yri-tykset. Keskeisiä käsitteitä ovat muun muassa strateginen allianssi, verkostoituminen ja sitouttaminen. Kvalitatiivinen tutkimus perustuu 12 henkilökohtaiseen ja teemapohjai-seen syvähaastatteluun Arabianrannan eri toimijoiden kanssa. Haastattelujen tulokset edustavat koko alueen yhtenäistä tahtotilaa ja tilannetta, vaikka vain murto-osa toimijois-ta, tosin keskeisiä matkailun näkökulmasta, on otettu mukaan tähän tutkimukseen.
Kyseiselle alueelle sopivin verkosto olisi horisontaalinen verkosto, jonka tavoitteina on alueen yhtenäistäminen ja markkinavoiman lisääminen, sekä yritysten liiketoiminnan kasvaminen ja kustannusten laskeminen. Nämä myös ovat kiteytetysti ne hyödyt, joita verkoston avulla voidaan saada. Tämän pohjalta verkosto voisi olla niin sanottu kilpailu-verkko, kumppanuusverkko, asiakkuus- ja brändiverkko, tai paikallisverkko. Verkoston menestykseen vaikuttavat niin sisäiset kuin ulkoiset tekijät, kuten alueen historia, design, taide ja ympäristön puitteet, sekä luottamus, sitouttaminen, viestintä, ja tavoitteet. Haas-teina ovat ”junttius”, muutosvastarinta ja valtataistelut. Monet myös pelkäävät sitoutua verkostoon taloudellisesti epäillessä, että hyödyt eivät vastaa panostusta.
Tutkimustulosten perusteella ehdotan seuraaviksi toimenpiteiksi laajempaa samanlaista tutkimusta, joka kattaa mahdollisimman monta alueen muuta toimijaa. Myöhemmässä vaiheessa olisi myös hyvä selvittää, minkälaisen mallin avulla asiakassuhdetta voidaan syventää. Den växande konkurrensen mellan företag har lett till ökat nätverkstänkande, vilket har studerats i över 20 år. Komppula har i Finland studerat turismnätverk, och Möller har under de senaste decennierna forskat runt olika nätverksmodeller, nätverksledande och nätverkens nytta för affärsverksamheten. Arabiastranden är ett kulturhistoriskt område i Helsingfors som fortfarande utvecklas, speciellt från turismens synvinkel. Nu är målet att bygga en enhetlig bild utåt. Intresset ligger därmed i att få veta hur områdets företag och aktörer förhåller sig till tanken.
Syftet med undersökningen är att kartlägga de intressen, resurser och behov som Arabia-strandens turismföretag, och andra företag som drar nytta av turism, har med tanke på skapande och utveckling av ett gemensamt turismnätverk. Samplet består således av tu-rismföretag och företag som drar nytta av turism på ett eller annat sätt. Undersökningens fokus ligger bland annat i strategiska allianser, nätverk och att skapa commitment. Den kvalitativa undersökningen baserar sig på 12 personliga och temabaserade djupintervju-er, som gjorts med olika aktörer på Arabiastranden. Resultaten representerar hela områ-dets intresse och situation, även om bara en bråkdel av företagen - dock de mest relevan-ta med tanke på turism- har tagits med i denna undersökning.
Det lämpligaste nätverket skulle vara ett horisontellt nätverk, vars mål är att förena om-rådet och öka på marknadskraften. Andra mål är att öka på affärsverksamheten och att sänka kostnaderna. Dessa är också de fördelar som man med hjälp av nätverk kan nå. Baserat på detta kunde nätverket vara ett så kallat konkurrensnätverk, partnernätverk, kund- och varumärkesnätverk eller ett lokalt nätverk. Nätverkets framgång påverkas både av interna och externa faktorer, såsom områdets historia, design, konst och omgiv-ningen, samt förtroende, commitment, kommunikation och målsättningar. Utmaningarna består av så kallat finsk ”lanthet”, motstånd för förändringar och maktkamper. Flera är rädda för att satsa på nätverket eftersom nyttan kanske inte motsvarar satsningarna.
På basen av undersökningens resultat föreslår jag en liknande, men bredare, undersök-ning som tar med en större skala av områdets företag och aktörer. Senare kunde man tänka sig en utredning över en lämplig modell som fördjupar kundrelationerna. The increased competition has led companies to network, which has been a subject for research in over 20 years. Komppula has research tourism networks in Finland, whereas Möller has research network types, network management and the benefits of networks for decades. Arabianranta is a developing cultural and historical part of the city of Hel-sinki, and tourism is the subject for development at Arabianranta. The aim now is to build a united image outwards. Therefore it is of interest to know how the companies and organizations take the idea.
The aim of this research is to map the interest, resources and needs of the tourism com-panies’, and companies’ that benefit from tourism, at Arabianranta for creating and de-veloping a common tourism network. The tourism companies, and companies that bene-fit from tourism at the area, are in the focus. Essential concepts are strategic alliances, networking and commitment. The qualitative research contains 12 personal and theme based deep interviews made with different actors at Arabianranta. The results represent the whole area’s common interest and situation, even though only a few -but central from the tourism point of view- actors are included in the research.
A horizontal network, which aims to unite the area and increase the market power as well as increase the business and decrease the costs, is the best model for the area. The reasons mentioned are also the main network benefits. Based on this, the network could be a so called competition network, partner network, customer and brand network, or a local network. The network success is affected both by external and internal factors, such as history, design, art and environmental setting, as well as trust, commitment, communication and goals. Possible challenges are the “stupidity”, resistance of change and power struggles. Many actors are also afraid to economically commit themselves to the network, especially if the benefits do not correspond to the investment.
Based on the research I suggest a similar, but broader, research, which includes as many actors from the area as possible, as the next step. Later it would also be good to find out, what kind of a model could be used in order to deepen the customer relations.
Tutkielman tavoitteena on kartoittaa Arabian alueen matkailuyritysten ja matkailusta hyötyvien yritysten tahtotila, resurssit ja tarpeet yhteisen matkailuverkoston luomista ja kehittämistä varten. Kohteena ovat alueen matkailuyritykset ja matkailusta hyötyvät yri-tykset. Keskeisiä käsitteitä ovat muun muassa strateginen allianssi, verkostoituminen ja sitouttaminen. Kvalitatiivinen tutkimus perustuu 12 henkilökohtaiseen ja teemapohjai-seen syvähaastatteluun Arabianrannan eri toimijoiden kanssa. Haastattelujen tulokset edustavat koko alueen yhtenäistä tahtotilaa ja tilannetta, vaikka vain murto-osa toimijois-ta, tosin keskeisiä matkailun näkökulmasta, on otettu mukaan tähän tutkimukseen.
Kyseiselle alueelle sopivin verkosto olisi horisontaalinen verkosto, jonka tavoitteina on alueen yhtenäistäminen ja markkinavoiman lisääminen, sekä yritysten liiketoiminnan kasvaminen ja kustannusten laskeminen. Nämä myös ovat kiteytetysti ne hyödyt, joita verkoston avulla voidaan saada. Tämän pohjalta verkosto voisi olla niin sanottu kilpailu-verkko, kumppanuusverkko, asiakkuus- ja brändiverkko, tai paikallisverkko. Verkoston menestykseen vaikuttavat niin sisäiset kuin ulkoiset tekijät, kuten alueen historia, design, taide ja ympäristön puitteet, sekä luottamus, sitouttaminen, viestintä, ja tavoitteet. Haas-teina ovat ”junttius”, muutosvastarinta ja valtataistelut. Monet myös pelkäävät sitoutua verkostoon taloudellisesti epäillessä, että hyödyt eivät vastaa panostusta.
Tutkimustulosten perusteella ehdotan seuraaviksi toimenpiteiksi laajempaa samanlaista tutkimusta, joka kattaa mahdollisimman monta alueen muuta toimijaa. Myöhemmässä vaiheessa olisi myös hyvä selvittää, minkälaisen mallin avulla asiakassuhdetta voidaan syventää.
Syftet med undersökningen är att kartlägga de intressen, resurser och behov som Arabia-strandens turismföretag, och andra företag som drar nytta av turism, har med tanke på skapande och utveckling av ett gemensamt turismnätverk. Samplet består således av tu-rismföretag och företag som drar nytta av turism på ett eller annat sätt. Undersökningens fokus ligger bland annat i strategiska allianser, nätverk och att skapa commitment. Den kvalitativa undersökningen baserar sig på 12 personliga och temabaserade djupintervju-er, som gjorts med olika aktörer på Arabiastranden. Resultaten representerar hela områ-dets intresse och situation, även om bara en bråkdel av företagen - dock de mest relevan-ta med tanke på turism- har tagits med i denna undersökning.
Det lämpligaste nätverket skulle vara ett horisontellt nätverk, vars mål är att förena om-rådet och öka på marknadskraften. Andra mål är att öka på affärsverksamheten och att sänka kostnaderna. Dessa är också de fördelar som man med hjälp av nätverk kan nå. Baserat på detta kunde nätverket vara ett så kallat konkurrensnätverk, partnernätverk, kund- och varumärkesnätverk eller ett lokalt nätverk. Nätverkets framgång påverkas både av interna och externa faktorer, såsom områdets historia, design, konst och omgiv-ningen, samt förtroende, commitment, kommunikation och målsättningar. Utmaningarna består av så kallat finsk ”lanthet”, motstånd för förändringar och maktkamper. Flera är rädda för att satsa på nätverket eftersom nyttan kanske inte motsvarar satsningarna.
På basen av undersökningens resultat föreslår jag en liknande, men bredare, undersök-ning som tar med en större skala av områdets företag och aktörer. Senare kunde man tänka sig en utredning över en lämplig modell som fördjupar kundrelationerna.
The aim of this research is to map the interest, resources and needs of the tourism com-panies’, and companies’ that benefit from tourism, at Arabianranta for creating and de-veloping a common tourism network. The tourism companies, and companies that bene-fit from tourism at the area, are in the focus. Essential concepts are strategic alliances, networking and commitment. The qualitative research contains 12 personal and theme based deep interviews made with different actors at Arabianranta. The results represent the whole area’s common interest and situation, even though only a few -but central from the tourism point of view- actors are included in the research.
A horizontal network, which aims to unite the area and increase the market power as well as increase the business and decrease the costs, is the best model for the area. The reasons mentioned are also the main network benefits. Based on this, the network could be a so called competition network, partner network, customer and brand network, or a local network. The network success is affected both by external and internal factors, such as history, design, art and environmental setting, as well as trust, commitment, communication and goals. Possible challenges are the “stupidity”, resistance of change and power struggles. Many actors are also afraid to economically commit themselves to the network, especially if the benefits do not correspond to the investment.
Based on the research I suggest a similar, but broader, research, which includes as many actors from the area as possible, as the next step. Later it would also be good to find out, what kind of a model could be used in order to deepen the customer relations.