Rengashotellijärjestelmän käyttöönotto ja pilotointi Veho Oy Ab:n Lielahden toimipisteessä
Juusela, Miikka (2017)
Juusela, Miikka
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705127994
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705127994
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli käyttöönottaa uusi rengashotellijärjestelmä Veho Oy Ab:n Lielahden toimipisteeseen. Tarkoituksena oli myös kerätä kokemuksia ja testata järjestelmää muita toimipisteitä varten. Opinnäytetyön tavoitteena oli saada rengashotellijärjestelmä toimimaan samassa järjestelmässä muun korjaamon kanssa, mikä selkiyttää työntekoa ja helpottaa asiakas- ja autotietojen ylläpitoa. Aiemmin yrityksessä on ollut käytössä mapeissa pidettävä paperinen kirjanpito rengashotellissa olevista renkaista sekä erillinen selaimessa toimiva rengashotellijärjestelmä.
Työssä perehdyttiin Veho Oy Ab:n Lielahden toimipisteen rengashotelliin liittyviin prosesseihin haastattelemalla rengashotellin parissa toimivia työntekijöitä sekä seuraamalla heidän työntekoaan. Lisäksi opinnäytetyön tekijällä itsellään oli jo kohtuullinen tietämys rengashotellin toiminnasta, sillä hän oli osallistunut edellisen järjestelmän käyttöönottoon keväällä 2016. Käyttöönotto aloitettiin 12.01.2017 palaverilla, jossa ohjelmaan tutustuttiin. Palaverissa päätettiin myös projektin aikataulu, tarvittavat muutokset prosesseihin ja ohjelmaan sekä ohjelman tueksi tarvittavan raporttigeneraattorin tarpeellisuus.
Käyttöönotto suoritettiin kevään 2017 aikana ja käyttöönoton yhteydessä järjestelmää, raporttigeneraattoria ja prosesseja hiottiin ja paranneltiin testauksen yhteydessä saatujen kokemuksien perusteella. Raporttigeneraattoriin tehtiin kaksi raporttia, ottopyyntöraportti ja varastolistausraportti. Käyttöönoton aikana järjestelmän käyttöön luotiin ohjeet ja henkilökunta koulutettiin käyttämään uutta järjestelmää ja raporttigeneraattoria. Käyttöönotto saatiin aikataulussa valmiiksi ennen kevään 2017 rengassesonkia.
Käyttöönotossa saavutettiin halutut tavoitteet ja järjestelmän avulla suoritettiin kevään 2017 rengassesonki. Järjestelmästä löytyi käyttöönoton aikana muutamia kehittämiskohteita: mm. rengastietojen muokkaus laskutuksen jälkeen, raporttigeneraattorin kehittäminen ja rengashotellin säilön linkittäminen rekisterinumeroon
Työssä perehdyttiin Veho Oy Ab:n Lielahden toimipisteen rengashotelliin liittyviin prosesseihin haastattelemalla rengashotellin parissa toimivia työntekijöitä sekä seuraamalla heidän työntekoaan. Lisäksi opinnäytetyön tekijällä itsellään oli jo kohtuullinen tietämys rengashotellin toiminnasta, sillä hän oli osallistunut edellisen järjestelmän käyttöönottoon keväällä 2016. Käyttöönotto aloitettiin 12.01.2017 palaverilla, jossa ohjelmaan tutustuttiin. Palaverissa päätettiin myös projektin aikataulu, tarvittavat muutokset prosesseihin ja ohjelmaan sekä ohjelman tueksi tarvittavan raporttigeneraattorin tarpeellisuus.
Käyttöönotto suoritettiin kevään 2017 aikana ja käyttöönoton yhteydessä järjestelmää, raporttigeneraattoria ja prosesseja hiottiin ja paranneltiin testauksen yhteydessä saatujen kokemuksien perusteella. Raporttigeneraattoriin tehtiin kaksi raporttia, ottopyyntöraportti ja varastolistausraportti. Käyttöönoton aikana järjestelmän käyttöön luotiin ohjeet ja henkilökunta koulutettiin käyttämään uutta järjestelmää ja raporttigeneraattoria. Käyttöönotto saatiin aikataulussa valmiiksi ennen kevään 2017 rengassesonkia.
Käyttöönotossa saavutettiin halutut tavoitteet ja järjestelmän avulla suoritettiin kevään 2017 rengassesonki. Järjestelmästä löytyi käyttöönoton aikana muutamia kehittämiskohteita: mm. rengastietojen muokkaus laskutuksen jälkeen, raporttigeneraattorin kehittäminen ja rengashotellin säilön linkittäminen rekisterinumeroon