VoiTas-kouluttautumisen näkyvyys hoitotyössä : Kotkan kotihoidon työntekijöiden näkökulmasta
Holmsten, Emma; Kettunen, Ella (2017)
Holmsten, Emma
Kettunen, Ella
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705117765
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705117765
Tiivistelmä
VoiTas on Ikäinstituutin kehittämä iäkkäiden voima- ja tasapainoharjoittelun koulutuskokonaisuus. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten VoiTas-koulutuksen keskeiset sisällöt toteutuvat Kotkan alueellisessa kotihoidossa käytännön hoitotyössä ja kirjaamisessa. Tarkasteltavia pääsisältöjä olivat voima- ja tasapainoharjoittelu, toimintakykyä edistävä työote ja fyysisen toimintakyvyn arviointi.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena teemahaastattelututkimuksena. Aineisto kerättiin kotihoidon henkilöstöltä yksilöhaastatteluina. Tutkimusaineiston analysoinnissa käytettiin deduktiivista sisällönanalyysiä. Työn teoriaosuudessa käsiteltiin tutkimuksen kohteena olevia koulutuksen pääsisältöjä, kotihoidon palveluita yleisellä tasolla ja Kotkan alueellista kotihoitoa.
Voima- ja tasapainoharjoittelu on tärkeä osa asiakkaiden kokonaisvaltaista hoitotyötä, mutta se ei haastateltavien mukaan toteudu kaikilta osin VoiTas-koulutuksen periaatteiden mukaisesti. Haastateltavat näkevät toimintakyvyn edistämisen tavoiteltavana toimintamallina, mutta sen toteutuminen on vaihtelevaa. Asiakkaiden fyysistä toimintakykyä arvioidaan yhdistellen VoiTas-koulutuksen oppien mukaisesti useampia eri menetelmiä. Haastateltavat pitävät hoito- ja palvelusuunnitelmien sekä liikuntasuunnitelmien laadintaa tärkeänä osana vastuuhoitajan työtä, mutta niiden tavoitteellisuus ja toteutumisen seuranta ovat puutteellisia. Päivittäinen kirjaaminen ei ole haastateltavien mukaan Kotkan kotihoidossa arvioivaa ja sitä on asiakkaan voimavarojen esille tuomiseksi kehitettävä.
VoiTas-koulutuksen keskeiset sisällöt korostuvat haastateltavien päivittäisessä työskentelyssä, mutta niitä ei liitetä aktiivisesti varsinaiseen koulutukseen. Periaatteita siis noudatetaan, mutta koulutuksen sisältöihin verraten puutteellisesti. Tämä tutkimus nosti esille toteuttamisen ongelmakohtia, joihin puuttumalla voidaan hoitotyön toimintamalleja kehittää paremmin VoiTas-koulutusta vastaaviksi.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena teemahaastattelututkimuksena. Aineisto kerättiin kotihoidon henkilöstöltä yksilöhaastatteluina. Tutkimusaineiston analysoinnissa käytettiin deduktiivista sisällönanalyysiä. Työn teoriaosuudessa käsiteltiin tutkimuksen kohteena olevia koulutuksen pääsisältöjä, kotihoidon palveluita yleisellä tasolla ja Kotkan alueellista kotihoitoa.
Voima- ja tasapainoharjoittelu on tärkeä osa asiakkaiden kokonaisvaltaista hoitotyötä, mutta se ei haastateltavien mukaan toteudu kaikilta osin VoiTas-koulutuksen periaatteiden mukaisesti. Haastateltavat näkevät toimintakyvyn edistämisen tavoiteltavana toimintamallina, mutta sen toteutuminen on vaihtelevaa. Asiakkaiden fyysistä toimintakykyä arvioidaan yhdistellen VoiTas-koulutuksen oppien mukaisesti useampia eri menetelmiä. Haastateltavat pitävät hoito- ja palvelusuunnitelmien sekä liikuntasuunnitelmien laadintaa tärkeänä osana vastuuhoitajan työtä, mutta niiden tavoitteellisuus ja toteutumisen seuranta ovat puutteellisia. Päivittäinen kirjaaminen ei ole haastateltavien mukaan Kotkan kotihoidossa arvioivaa ja sitä on asiakkaan voimavarojen esille tuomiseksi kehitettävä.
VoiTas-koulutuksen keskeiset sisällöt korostuvat haastateltavien päivittäisessä työskentelyssä, mutta niitä ei liitetä aktiivisesti varsinaiseen koulutukseen. Periaatteita siis noudatetaan, mutta koulutuksen sisältöihin verraten puutteellisesti. Tämä tutkimus nosti esille toteuttamisen ongelmakohtia, joihin puuttumalla voidaan hoitotyön toimintamalleja kehittää paremmin VoiTas-koulutusta vastaaviksi.