RPG-pelien rakentaminen HTML5- ja JavaScript-kielillä
Orava, Anton (2017)
Orava, Anton
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705148063
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705148063
Tiivistelmä
Tutkielmani tavoitteena on luoda perusrakenne HTML5- ja JavaScript-ohjelmointikielillä rakennettavalle RPG-pelille ja mallintaa näiden kielten luovaa hyödyntämistä pelinkehityksessä. Sain idean tutkielmaani etsiessäni keinoja matalan kynnyksen pelinkehitykselle. Sen seurauksena valitsin verkossa käytettävät kielet ohjelmointikielekseni niiden helppouden ja monialustaisuuden vuoksi.
Tutkielmani tietoperusta koostuu materiaalista, jota kokosin lähdeaineistoani ja samanaikaisesti rakentamaani produktiota hyödyntäen. Rakentamani RPG-peli mahdollisti oppimieni uusien tekniikoiden jatkuvan hyödyntämisen ja soveltamisen. Tutkimukseni oli laadullinen, joten havainnointi oli siinä tärkeässä asemassa. Aineistoni pohjalta luotujen päätelmien ja analyysien avulla yhdistelin löytämiäni tekniikoita, jotka liittyivät tutkimuksessani esiin nousevien ongelmien ratkaisemiseen.
Tutkimukseni avulla näytin, kuinka HTML5 ja JavaScript soveltuvat RPG-pelien rakentamiseen ja erityisesti yksinkertaiseen ja luovaan koodin ja tekniikoiden uudelleenkäyttämiseen. Pelkkää koodia hyödyntäen esitin valmiita ratkaisu- ja ajatusmalleja, joita aloitteleva pelinkehittäjä tai muuten ohjelmointikielten käyttämän koodin parissa työskentelevä henkilö voi hyödyntää. Jätin tietoisesti tutkimuksestani pois pelimoottorit ja kirjastot juuri tästä syystä.
Tutkielmani aihe on ajankohtainen verkossa käytettävien ohjelmointikielten laajan levinneisyyden ja niistä ammennettavien monipuolisten mahdollisuuksien vuoksi. Tutkielmani avulla pelikehitykseen ja ohjelmointikielten opetteluun voidaan ottaa luonnollinen ensimmäinen askel, oli kyseessä sitten kokeneempi koodaaja tai vasta-alkaja.
Tutkielmani tietoperusta koostuu materiaalista, jota kokosin lähdeaineistoani ja samanaikaisesti rakentamaani produktiota hyödyntäen. Rakentamani RPG-peli mahdollisti oppimieni uusien tekniikoiden jatkuvan hyödyntämisen ja soveltamisen. Tutkimukseni oli laadullinen, joten havainnointi oli siinä tärkeässä asemassa. Aineistoni pohjalta luotujen päätelmien ja analyysien avulla yhdistelin löytämiäni tekniikoita, jotka liittyivät tutkimuksessani esiin nousevien ongelmien ratkaisemiseen.
Tutkimukseni avulla näytin, kuinka HTML5 ja JavaScript soveltuvat RPG-pelien rakentamiseen ja erityisesti yksinkertaiseen ja luovaan koodin ja tekniikoiden uudelleenkäyttämiseen. Pelkkää koodia hyödyntäen esitin valmiita ratkaisu- ja ajatusmalleja, joita aloitteleva pelinkehittäjä tai muuten ohjelmointikielten käyttämän koodin parissa työskentelevä henkilö voi hyödyntää. Jätin tietoisesti tutkimuksestani pois pelimoottorit ja kirjastot juuri tästä syystä.
Tutkielmani aihe on ajankohtainen verkossa käytettävien ohjelmointikielten laajan levinneisyyden ja niistä ammennettavien monipuolisten mahdollisuuksien vuoksi. Tutkielmani avulla pelikehitykseen ja ohjelmointikielten opetteluun voidaan ottaa luonnollinen ensimmäinen askel, oli kyseessä sitten kokeneempi koodaaja tai vasta-alkaja.