Asiakastyytyväisyystutkimus Seinäjoen terveyskeskuksen lounasruoasta
Pantolin, Elina (2010)
Pantolin, Elina
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2010
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004216674
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004216674
Tiivistelmä
Lounasruoka saattaa olla monelle suomalaiselle ainut päivän aikana nautittu lämmin ateria. Tämän vuoksi tarjotun aterian merkitys on suuri, koska sen tulisi kattaa kolmannes päivän energian tarpeesta eli noin 650–1000 kcal sukupuolesta ja työn raskaudesta riippuen (Raulio 2007). Tämän työn tavoitteena oli mitata Seinäjoen terveyskeskuksen lounasasiakkaiden tyytyväisyyttä lounasruoasta. Asiakastyytyväisyystutkimuksen avulla nähtiin, mitä mieltä asiakkaat ovat tällä hetkellä lounaasta ja olisiko siihen syytä tehdä joitain muutoksia. Terveyskeskuksen pääasiallisina lounasasiakkaina ovat terveyskeskuksen henkilökunta sekä Seinäjoen palolaitoksen työntekijät. Asiakastyytyväisyystutkimus toteutettiin lomakekyselynä henkilökohtaisesti terveyskeskuksen ruokalan asiakkailta lounaan aikana. Palomiehille kyselylomake annettiin mukaan, kun he noutivat lounaansa terveyskeskuksen keittiöltä. Kaikilla asiakkailla oli mahdollisuus vastata kyselyyn. Otoskooksi saatiin 64. Saadut vastaukset käsiteltiin SPSS- ohjelmalla.
Lounasruokaa pidettiin yleisesti maukkaana ja sopivan suolaisena. Myös ruokalistan vaihtelevuuteen oltiin tyytyväisiä. Salaattien vaihtelevuuteen oltiin melko tyytymättömiä, mutta jälkiruokien ja lisäkekasvisten vaihtelevuuteen taas oltiin tyytyväisiä. Ruokasalin viihtyvyyteen ja asiakaspalveluun oltiin tyytyväisiä. Hinta-laatu- suhteeseen oltiin myös yleisesti erittäin tyytyväisiä. Vastaajista lähes puolet oli sitä mieltä, että he eivät saaneet tarpeeksi tietoa lounasruoasta. Asiakkaat haluaisivat tietää esimerkiksi tarkemmin ruokien ravintosisällöstä, valmistusaineista, kalorimäärästä ja siitä, mistä maasta ruoka on peräisin.
Ruokalista olisi hyvä muuttaa kiertäväksi, koska samat ruoat esiintyvät listalla useasti. Salaattien raaka-aineisiin tulisi kiinnittää enemmän huomiota, koska ne ovat liian usein etikkapohjaisia ja sisältävät säilykkeitä. Myös ruoan laatu vaihtelee sen tekijästä riippuen, joten reseptit tulisi vakioida, jolloin ruoka olisi aina tasalaatuista.
Avainsanat: ravitsemus, asiakastyytyväisyys, työpaikkaruokailu
Lounasruokaa pidettiin yleisesti maukkaana ja sopivan suolaisena. Myös ruokalistan vaihtelevuuteen oltiin tyytyväisiä. Salaattien vaihtelevuuteen oltiin melko tyytymättömiä, mutta jälkiruokien ja lisäkekasvisten vaihtelevuuteen taas oltiin tyytyväisiä. Ruokasalin viihtyvyyteen ja asiakaspalveluun oltiin tyytyväisiä. Hinta-laatu- suhteeseen oltiin myös yleisesti erittäin tyytyväisiä. Vastaajista lähes puolet oli sitä mieltä, että he eivät saaneet tarpeeksi tietoa lounasruoasta. Asiakkaat haluaisivat tietää esimerkiksi tarkemmin ruokien ravintosisällöstä, valmistusaineista, kalorimäärästä ja siitä, mistä maasta ruoka on peräisin.
Ruokalista olisi hyvä muuttaa kiertäväksi, koska samat ruoat esiintyvät listalla useasti. Salaattien raaka-aineisiin tulisi kiinnittää enemmän huomiota, koska ne ovat liian usein etikkapohjaisia ja sisältävät säilykkeitä. Myös ruoan laatu vaihtelee sen tekijästä riippuen, joten reseptit tulisi vakioida, jolloin ruoka olisi aina tasalaatuista.
Avainsanat: ravitsemus, asiakastyytyväisyys, työpaikkaruokailu