Puhdistuspalvelun tulosperusteinen hankinta
Kaukinen, Anne (2017)
Kaukinen, Anne
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705148080
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705148080
Tiivistelmä
Puhtauspalveluissa julkisten hankintojen määrä tulee lisääntymään tulevaisuudessa, mikä korostaa yksiköissä hankintaosaamisen tarvetta. Hankintalaki muokkautuu hitaasti kehityksen mukana. Ilona Lundström, työ- ja elinkeinoministeriön ylijohtaja, painottaa, että hankinnoissa pitäisi keskittyä tuloksiin ja vaikutuksiin, ennemmin kuin esimerkiksi määrätyn teknologian hankkimiseen. Palvelu tulee hankkia ja tuottaa innovatiivisesti ja kustannustehokkaasti. Alan ajankohtaisissa keskusteluissa kyseenalaistetaan laadun ostamisen onnistumista kilpailuttamisen avulla. Vaatimukset ovat korkealla ja hankinnan kaikki osapuolet kokevat olevansa tyytymättömiä ratkaisuihin.
Opinnäytetyössä keskitytään tutkimaan puhdistuspalvelun hankintaa lopputulosta painottavana hankintana, tavoitteena Tampereen Voimia Liikelaitoksen hankintamateriaalin kehittäminen. Tarkoituksena oli saada kehittämisehdotuksia hankintamateriaalin muokkaamiseksi tulosperustaiseen hankintaan soveltuvaksi. Teoreettisessa viitekehyksessä avataan laadun käsitettä ja julkista palvelua sekä julkista hankintaa prosessina ja perehdytään erilaisiin asiantuntijoilla käytössä oleviin laadunhallinnan menetelmiin ja laadun mittaamiseen aistinvaraisesti sekä objektiivisesti.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Työhön haastateltiin viittä alan asiantuntijaa. He ovat työssään useamman vuoden osallistuneet hankintaprosessin eri vaiheisiin. Haastateltavat edustivat palvelua tuottavia sekä palvelua ostavia organisaatioita.
Tutkimus avasi uusia näkökulmia ja kehittämisehdotuksia Tampereen Voimia Liikelaitoksen puhtauspalvelun hankintamateriaalin työstämiseen kohti tulosperustaista hankintaa. Kehitettävää vielä jäi. Kehittämistyö on yhteisöllistä ja työyhteisön ammattilaiset ovat jo nyt panostaneet hankintamateriaalin kehittämiseen hyödyntäen työskentelyssä jatkuvan kehittämisen mallia.
Opinnäytetyössä keskitytään tutkimaan puhdistuspalvelun hankintaa lopputulosta painottavana hankintana, tavoitteena Tampereen Voimia Liikelaitoksen hankintamateriaalin kehittäminen. Tarkoituksena oli saada kehittämisehdotuksia hankintamateriaalin muokkaamiseksi tulosperustaiseen hankintaan soveltuvaksi. Teoreettisessa viitekehyksessä avataan laadun käsitettä ja julkista palvelua sekä julkista hankintaa prosessina ja perehdytään erilaisiin asiantuntijoilla käytössä oleviin laadunhallinnan menetelmiin ja laadun mittaamiseen aistinvaraisesti sekä objektiivisesti.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Työhön haastateltiin viittä alan asiantuntijaa. He ovat työssään useamman vuoden osallistuneet hankintaprosessin eri vaiheisiin. Haastateltavat edustivat palvelua tuottavia sekä palvelua ostavia organisaatioita.
Tutkimus avasi uusia näkökulmia ja kehittämisehdotuksia Tampereen Voimia Liikelaitoksen puhtauspalvelun hankintamateriaalin työstämiseen kohti tulosperustaista hankintaa. Kehitettävää vielä jäi. Kehittämistyö on yhteisöllistä ja työyhteisön ammattilaiset ovat jo nyt panostaneet hankintamateriaalin kehittämiseen hyödyntäen työskentelyssä jatkuvan kehittämisen mallia.