"Yksi turvallinen aikuinen lisää" : sosionomi kasvatuskumppanina sekä lasten hyvinvoinnin tukijana peruskoulussa
Lahti, Minna; Hänninen, Elina (2017)
Lahti, Minna
Hänninen, Elina
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705148052
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705148052
Tiivistelmä
Opinnäytetyön keskeisenä tavoitteena on nostaa esiin syrjäytymistä ennaltaehkäisevän työotteen merkitys koulujen arjessa. Tutkimuksessa halutaan tuoda esille sosionomien ammattikunta, jolla saattaisi olla uusia näkökulmia ja lähestymistapoja koulujen moniammatilliseen yhteistyöhön. Tarkoituksena oli selvittää, millainen merkitys on sosionomin tekemällä kasvatusohjaajan työllä Kangasalan Suoraman koulussa niin oppilaiden, heidän vanhempiensa kuin opetushenkilöstön näkökulmasta. Tutkimuksessa on nostettu omiksi osa-alueikseen koulun sosiaalityö yhteisöllisen ja yksilötyön näkökulmasta sekä kodin ja koulun välinen yhteistyö eli kasvatuskumppanuus. Tutkimuksessa selvitettiin, miten oppilaat, vanhemmat ja opetus- ja ohjaushenkilöstö kokevat kasvatusohjaajan työn niin koulun ja kodin välisessä kasvatuskumppanuudessa, yhteisöllisyyden vahvistamisessa kuin yksilötyössä. Lisäksi haluttiin tietää, miten kasvatusohjaajan työtä voisi kehittää.
Tutkimuksen aineistonkeruu suoritettiin kyselynä Internetin kautta. Kysely oli puolistrukturoitu eli osa kysymyksistä oli strukturoituja ja vakioituja monivalintakysymyksiä ja osa avoimia kysymyksiä. Kyselylomake lähetettiin koulun ensimmäisen, toisen, kolmannen ja neljännen luokan oppilaille ja heidän vanhemmilleen sekä koko koulun opetus- ja ohjaushenkilöstölle koulujen Wilma-viestintäkanavan kautta. Kysely toteutettiin kaikille osapuolille huhti- toukokuussa 2016. Opetus- ja ohjaushenkilöstöstä kyselyyn vastasi 17, oppilaista 324 ja vanhemmista 54.
Tutkimuksen tuloksista ilmenee, että kasvatusohjaajan rooli koulun ja kodin välisessä kasvatuskumppanuudessa on olla objektiivinen ja puolueeton osapuoli. Yhteisöllisen työn näkökulmasta kasvatusohjaajalta odotetaan ennaltaehkäisevää työotetta, ryhmäytystunteja sekä läsnä olevaa ja välittävää kohtaamista. Kasvatusohjaajan rooli yksilötyön toteuttajana on toimia ammatillisena palveluohjaajana, matalan kynnyksen henkilönä ja yksilön kasvun tukijana. Hän voi toimia myös opettajan tukena haastavissa tilanteissa. Kasvatusohjaajan tekemä ennaltaehkäisevä työ koulun arjessa ei ole vakiintunutta ja se on monelle vieras ja etäinen käsite. Kasvatusohjaajan työn kehityskohteeksi nousi työn markkinointi. Tulosten mukaan kouluissa on suuri tarve ”ylimääräisille” turvallisille aikuisille, joilla on aikaa ja ammattitaitoa kohdata lapsia heidän iloineen ja murheineen. Tarpeen voisi täyttää kasvatusohjaaja.
Tutkimuksen aineistonkeruu suoritettiin kyselynä Internetin kautta. Kysely oli puolistrukturoitu eli osa kysymyksistä oli strukturoituja ja vakioituja monivalintakysymyksiä ja osa avoimia kysymyksiä. Kyselylomake lähetettiin koulun ensimmäisen, toisen, kolmannen ja neljännen luokan oppilaille ja heidän vanhemmilleen sekä koko koulun opetus- ja ohjaushenkilöstölle koulujen Wilma-viestintäkanavan kautta. Kysely toteutettiin kaikille osapuolille huhti- toukokuussa 2016. Opetus- ja ohjaushenkilöstöstä kyselyyn vastasi 17, oppilaista 324 ja vanhemmista 54.
Tutkimuksen tuloksista ilmenee, että kasvatusohjaajan rooli koulun ja kodin välisessä kasvatuskumppanuudessa on olla objektiivinen ja puolueeton osapuoli. Yhteisöllisen työn näkökulmasta kasvatusohjaajalta odotetaan ennaltaehkäisevää työotetta, ryhmäytystunteja sekä läsnä olevaa ja välittävää kohtaamista. Kasvatusohjaajan rooli yksilötyön toteuttajana on toimia ammatillisena palveluohjaajana, matalan kynnyksen henkilönä ja yksilön kasvun tukijana. Hän voi toimia myös opettajan tukena haastavissa tilanteissa. Kasvatusohjaajan tekemä ennaltaehkäisevä työ koulun arjessa ei ole vakiintunutta ja se on monelle vieras ja etäinen käsite. Kasvatusohjaajan työn kehityskohteeksi nousi työn markkinointi. Tulosten mukaan kouluissa on suuri tarve ”ylimääräisille” turvallisille aikuisille, joilla on aikaa ja ammattitaitoa kohdata lapsia heidän iloineen ja murheineen. Tarpeen voisi täyttää kasvatusohjaaja.