Brändin ja mainonnan vaikutusten tutkiminen : Case: Kauppakeskus Tullintori
Kuusela, Evita (2017)
Kuusela, Evita
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705097238
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705097238
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia kauppakeskus Tullintorin brändiä. Lisäksi tutkittiin Tullintorin mainonnan vaikutuksia ja Tullintoriin liitettäviä mielikuvia. Kauppakeskus Tullintori on Tampereen ydinkeskustassa sijaitseva erikoisliikkeiden kauppakeskus. Tullintori on avannut ovensa jo vuonna 1991, mutta kauppakeskusta on uudistettu viime vuosina. Tutkimuksessa selvitettiin, onko tehdyillä uudistuksilla ollut vaikutusta kuluttajien mielikuviin kauppakeskuksesta. Lisäksi tutkittiin, onko Tullintorin tavoitekuva yhteneväinen kuluttajien mielikuvien kanssa. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa Tullintorin johdolle tietoa, jonka pohjalta johto voi kehittää Tullintorin imagoa ja mainontaa haluttuun suuntaa.
Tutkimukseen osallistui 395 pirkanmaalaista vastaajaa. Tutkimuksella haluttiin tutkia Tullintorin nykyisiä asiakkaita, mutta myös henkilöitä, jotka eivät ole Tullintorin asiakkaita. Suurin osa vastaajista oli Tamperelaisia, naisia, 25–34-vuotiaita ja työssäkäyviä. Vastaajista suurin osa asioi Tullintorilla harvemmin kuin kerran kuukaudessa. Tutkimus suoritettiin verkkokyselynä Facebookissa tammikuussa 2017. Tutkimus oli kvantitatiivinen tutkimus, joka kuitenkin sisälsi myös laadullisen tutkimuksen piirteitä.
Tullintoria kuvailtiin muun muassa hyväksi, siistiksi ja monipuoliseksi kauppakeskukseksi, mutta myös vanhanaikaiseksi ja kuluneeksi. Yleisesti Tullintoria pidettiin melko pienenä ja hiljaisena kauppakeskuksena. Tutkimustuloksista selvisi, että Tullintorin tavoitemielikuva ja vastaajien mielikuva Tullintorista ovat jokseenkin yhteneväisiä. Tullintorilla viimeisen puolentoista vuoden aikana asioineet vastaajat olivat hieman enemmän samaa mieltä väittämien kanssa kuin vastaajat, jotka eivät ole asioineet. Uudistusten voidaan siis katsoa hieman parantaneen vastaajien mielikuvia Tullintorista. Tullintoria pidetään uudistuneena ja erilaisena kauppakeskuksena, jossa on viihtyisät tilat ja laadukkaat liikkeet sekä sopivat aukioloajat. Tullintorin vahvin yksittäinen brändi on Seppälä.
Tutkimustulosten perusteella Tullintorin tulisi kehittää houkuttelevuuttaan, monipuolisuuttaan ja elämyksellisyyttään. Lisäksi mainontaa tulisi lisätä ja yrittää tehdä siitä mieleenpainuvampaa. Selvänä kehityskohteena on myös kauppakeskus Tullintorin NPS-luku, joka oli tutkimuksessa -44. Mahdollisissa tulevissa jatkotutkimuksissa voitaisiin seurata Tullintorin edistystä kehitettävissä kohteissa. Lisäksi tutkimuksen avointen kysymysten tuottamasta uudesta tiedosta voitaisiin tehdä strukturoituja kysymyksiä, jotta saataisiin yleistettävää tietoa esiin nousseista aihepiireistä, kuten minkälaista liikettä/palvelua Tullintorille eniten kaivataan ja onko pysäköinti Tullintorilla helppoa.
Tutkimukseen osallistui 395 pirkanmaalaista vastaajaa. Tutkimuksella haluttiin tutkia Tullintorin nykyisiä asiakkaita, mutta myös henkilöitä, jotka eivät ole Tullintorin asiakkaita. Suurin osa vastaajista oli Tamperelaisia, naisia, 25–34-vuotiaita ja työssäkäyviä. Vastaajista suurin osa asioi Tullintorilla harvemmin kuin kerran kuukaudessa. Tutkimus suoritettiin verkkokyselynä Facebookissa tammikuussa 2017. Tutkimus oli kvantitatiivinen tutkimus, joka kuitenkin sisälsi myös laadullisen tutkimuksen piirteitä.
Tullintoria kuvailtiin muun muassa hyväksi, siistiksi ja monipuoliseksi kauppakeskukseksi, mutta myös vanhanaikaiseksi ja kuluneeksi. Yleisesti Tullintoria pidettiin melko pienenä ja hiljaisena kauppakeskuksena. Tutkimustuloksista selvisi, että Tullintorin tavoitemielikuva ja vastaajien mielikuva Tullintorista ovat jokseenkin yhteneväisiä. Tullintorilla viimeisen puolentoista vuoden aikana asioineet vastaajat olivat hieman enemmän samaa mieltä väittämien kanssa kuin vastaajat, jotka eivät ole asioineet. Uudistusten voidaan siis katsoa hieman parantaneen vastaajien mielikuvia Tullintorista. Tullintoria pidetään uudistuneena ja erilaisena kauppakeskuksena, jossa on viihtyisät tilat ja laadukkaat liikkeet sekä sopivat aukioloajat. Tullintorin vahvin yksittäinen brändi on Seppälä.
Tutkimustulosten perusteella Tullintorin tulisi kehittää houkuttelevuuttaan, monipuolisuuttaan ja elämyksellisyyttään. Lisäksi mainontaa tulisi lisätä ja yrittää tehdä siitä mieleenpainuvampaa. Selvänä kehityskohteena on myös kauppakeskus Tullintorin NPS-luku, joka oli tutkimuksessa -44. Mahdollisissa tulevissa jatkotutkimuksissa voitaisiin seurata Tullintorin edistystä kehitettävissä kohteissa. Lisäksi tutkimuksen avointen kysymysten tuottamasta uudesta tiedosta voitaisiin tehdä strukturoituja kysymyksiä, jotta saataisiin yleistettävää tietoa esiin nousseista aihepiireistä, kuten minkälaista liikettä/palvelua Tullintorille eniten kaivataan ja onko pysäköinti Tullintorilla helppoa.