Biofore-konseptiauton selektiivisen pelkistyskatalysaattorijärjestelmän suunnittelu, toteutus ja säätö
Närhi, Saku; Lindroos, Marko (2017)
Närhi, Saku
Lindroos, Marko
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705158174
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705158174
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa Biofore-konseptiautoon selektiivinen pelkistys-katalysaattorijärjestelmä sekä vähentää ajoneuvon ajovastuksia niin, että tehtyjen muutos-töiden avulla ajoneuvo saadaan alittamaan EU-tyyppihyväksyntämenetelmän mukaisesti sen rekisteröintiin vaadittavat säänneltyjen päästöjen raja-arvot.
Työssä tutustaan yleisesti dieselmoottorin pakokaasupäästöjen muodostumiseen sekä hal-lintaan, mutta erityisesti keskitytään typenoksidipäästöihin ja niiden selektiiviseen katalyytti-seen pelkistämiseen. Lisäksi työssä kerrotaan selektiivisen pelkistyskatalysaattori- eli SCR-järjestelmän ja sen komponenttien toiminnasta autokäytössä.
Tavoitteisiin päästiin kun ajoneuvo alitti Euro 5b -päästöraja-arvot säädösten mukaisessa päästömittauksessa. Työn tuloksena syntyi täysin säädettävissä oleva nykyaikainen diesel-auton päästöjenhallintajärjestelmä, jota voidaan käyttää Metropolia Ammattikorkeakoulun opetuskäytössä. Lisäksi Biofore on nyt mahdollista rekisteröidä tieliikenteeseen.
Kun tuoretta päästömittaustulosta verrataan ennen SCR-järjestelmän lisäystä tehtyyn mit-taukseen, voidaan järjestelmän todeta olevan hyvin tehokas keino vähentää dieselauton typenoksidipäästöjä. Edelliseen mittaukseen nähden auton muutostöillä saavutettiin noin 81 % pienemmät typenoksidipäästöt.
Työssä tutustaan yleisesti dieselmoottorin pakokaasupäästöjen muodostumiseen sekä hal-lintaan, mutta erityisesti keskitytään typenoksidipäästöihin ja niiden selektiiviseen katalyytti-seen pelkistämiseen. Lisäksi työssä kerrotaan selektiivisen pelkistyskatalysaattori- eli SCR-järjestelmän ja sen komponenttien toiminnasta autokäytössä.
Tavoitteisiin päästiin kun ajoneuvo alitti Euro 5b -päästöraja-arvot säädösten mukaisessa päästömittauksessa. Työn tuloksena syntyi täysin säädettävissä oleva nykyaikainen diesel-auton päästöjenhallintajärjestelmä, jota voidaan käyttää Metropolia Ammattikorkeakoulun opetuskäytössä. Lisäksi Biofore on nyt mahdollista rekisteröidä tieliikenteeseen.
Kun tuoretta päästömittaustulosta verrataan ennen SCR-järjestelmän lisäystä tehtyyn mit-taukseen, voidaan järjestelmän todeta olevan hyvin tehokas keino vähentää dieselauton typenoksidipäästöjä. Edelliseen mittaukseen nähden auton muutostöillä saavutettiin noin 81 % pienemmät typenoksidipäästöt.