Esimiehen rooli ja kehittyminen muutosprosessin johtamisessa : - ammatillisen koulutuksen koulutuspäälliköiden kokemuksia
Ora, Sari Anitta (2017)
Ora, Sari Anitta
Hämeen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705168328
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705168328
Tiivistelmä
Opetus- ja kulttuuriministeriön käynnistämän toisen asteen ammatillisen koulutuksen reformin uudistukset tulevat voimaan vuoden 2018 alusta. Ammatillisen koulutuksen kentällä eletään siis muutoksen aikaa.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli saada tietoa siitä, minkälaiseksi toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa työskentelevät koulutuspäälliköt kokevat oman roolinsa tämän uudistuksen eteenpäin viemisessä sekä minkälaisia kehittämisen kohtia he kokevat omassa muutosprosessin johtamisosaamisessaan olevan. Opinnäytetyössä ei oltu kiinnostuneita jostakin ammatillisen koulutuksen reformin yksittäisestä uudistuksesta, vaan tarkoituksena oli tuottaa tietoa koulutuspäälliköiden tietoisuudesta roolistaan, osaamisestaan ja osaamistarpeistaan muutosprosessin johtamisessa.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rakentuu muutosjohtamiseen liittyvistä näkökulmista. Työ on lähestymistavaltaan kvalitatiivinen eli laadullinen, sillä siinä ollaan kiinnostuneita ammatillisen koulutuksen koulutuspäälliköiden ajatuksista ja kokemuksista. Aineisto on kerätty teemahaastattelujen avulla toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa työskenteleviltä koulutuspäälliköiltä. Aineiston analyysimenetelmänä on käytetty teemoittelua.
Opinnäytetyöstä saatu tieto osoittaa, että koulutuspäälliköt kokevat muutosjohtamisen koostuvan monista samanaikaisesti johdettavista asioista. Tarpeellisena muutosprosessin johtamisessa koettiin oma innostus ja asenne sekä halu kehittyä ja kehittää asioista. Omaan rooliin katsottiin kuuluvan asioiden, ihmisten ja osaamisen johtamisen. Näiden kokonaisvaltaiseen ja onnistuneeseen johtamiseen kaivattiin tukea, etenkin aikaa yhdessä keskustella ja kehittää muutoksen tuomia uudistuksia.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli saada tietoa siitä, minkälaiseksi toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa työskentelevät koulutuspäälliköt kokevat oman roolinsa tämän uudistuksen eteenpäin viemisessä sekä minkälaisia kehittämisen kohtia he kokevat omassa muutosprosessin johtamisosaamisessaan olevan. Opinnäytetyössä ei oltu kiinnostuneita jostakin ammatillisen koulutuksen reformin yksittäisestä uudistuksesta, vaan tarkoituksena oli tuottaa tietoa koulutuspäälliköiden tietoisuudesta roolistaan, osaamisestaan ja osaamistarpeistaan muutosprosessin johtamisessa.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rakentuu muutosjohtamiseen liittyvistä näkökulmista. Työ on lähestymistavaltaan kvalitatiivinen eli laadullinen, sillä siinä ollaan kiinnostuneita ammatillisen koulutuksen koulutuspäälliköiden ajatuksista ja kokemuksista. Aineisto on kerätty teemahaastattelujen avulla toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa työskenteleviltä koulutuspäälliköiltä. Aineiston analyysimenetelmänä on käytetty teemoittelua.
Opinnäytetyöstä saatu tieto osoittaa, että koulutuspäälliköt kokevat muutosjohtamisen koostuvan monista samanaikaisesti johdettavista asioista. Tarpeellisena muutosprosessin johtamisessa koettiin oma innostus ja asenne sekä halu kehittyä ja kehittää asioista. Omaan rooliin katsottiin kuuluvan asioiden, ihmisten ja osaamisen johtamisen. Näiden kokonaisvaltaiseen ja onnistuneeseen johtamiseen kaivattiin tukea, etenkin aikaa yhdessä keskustella ja kehittää muutoksen tuomia uudistuksia.