Reilun kaupan tuotteiden käyttö osana vastuullista liiketoimintaa julkisissa ruokapalveluissa. Esimerkkinä Espoo Catering
Varkoi, Tiina (2010)
Varkoi, Tiina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004136427
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004136427
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aihe syntyi kiinnostuksesta julkisen sektorin vastuullisia valintoja kohtaan. Työharjoittelu Reilun kaupan edistämisyhdistys ry:ssä tarkensi aiheen Reilun kaupan tuotteiden käyttöön, mutta yhdistys ei kuitenkaan ollut tämän opinnäytetyön toimeksiantajana. Tutkimuksen pääongelmana oli selvittää, miten Reilun kaupan tuotteet sopivat osana vastuullista liiketoimintaa julkisen liikelaitoksen ruokapalveluihin ja tuotevalikoimaan. Haluttiin tarkastella myös mahdollisia ongelmia ja kehittämiskohteita tuotteiden käyttöön liittyen. Esimerkkiyrityksenä toimi Espoo Catering –liikelaitos, joka on vuoden ajan käyttänyt Reilun kaupan kahvia ja teetä kaikissa toimipisteissään.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus. Teoreettisessa osassa käsiteltiin vastuullista liiketoimintaa ja sen kolmea ulottuvuutta: taloudellista, sosiaalista ja ekologista. Lisäksi työssä tarkasteltiin niitä lakeja ja ohjeita, jotka säätelevät julkisia ruokapalveluita ja niiden hankintoja. Erityisesti keskityttiin siihen, oliko laeissa ja ohjeissa rajoituksia tai suosituksia vastuullisista hankinnoista. Myös Reilun kaupan järjestelmän periaatteet olivat tutkimuksen kohteena.
Empiirinen tutkimusaineisto hankittiin teemahaastattelemalla Espoo Catering –liikelaitoksen toimitusjohtajaa ja ruokapalveluiden suunnittelijaa. Haastattelu toteutettiin vierailemalla liikelaitoksessa helmikuussa 2010. Haastattelun tarkoituksena oli selvittää, miten Reilun kaupan tuotteet sopivat liikelaitoksen vastuullisiksi valinnoiksi ja miten niiden käyttö käytännössä toteutuu. Myös palaute ja yleinen mielipide tuotteiden käytöstä olivat kiinnostuksen kohteina.
Tutkimustulosten perusteella liikelaitoksen vastuullisia valintoja eivät mitkään lait rajoita. Suosituksia kestävän kehityksen mukaisiin hankintoihin on sekä yleisellä tasolla että kuntakohtaisesti. Suositukset ovat suuntaa antavia. Reilun kaupan tuotteet sopivat hyvin yritysvastuu-käsitteen alle; niillä on sekä sosiaalinen että ekologinen ulottuvuus. Liikelaitoksen käyttöön sopivia Reilun kaupan tuotteita on vielä suhteellisen vähän tarjolla, sillä tuotteiden tulee olla hinnaltaan kilpailukykyisiä ja käyttökelpoisia suuren volyymin tuotteita. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää kehitettäessä julkisen sektorin vastuullisia valintoja ja valintakriteerejä. Tuloksista on hyötyä myös Reilun kaupan tuotteiden tuotevalikoimaa laajennettaessa.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus. Teoreettisessa osassa käsiteltiin vastuullista liiketoimintaa ja sen kolmea ulottuvuutta: taloudellista, sosiaalista ja ekologista. Lisäksi työssä tarkasteltiin niitä lakeja ja ohjeita, jotka säätelevät julkisia ruokapalveluita ja niiden hankintoja. Erityisesti keskityttiin siihen, oliko laeissa ja ohjeissa rajoituksia tai suosituksia vastuullisista hankinnoista. Myös Reilun kaupan järjestelmän periaatteet olivat tutkimuksen kohteena.
Empiirinen tutkimusaineisto hankittiin teemahaastattelemalla Espoo Catering –liikelaitoksen toimitusjohtajaa ja ruokapalveluiden suunnittelijaa. Haastattelu toteutettiin vierailemalla liikelaitoksessa helmikuussa 2010. Haastattelun tarkoituksena oli selvittää, miten Reilun kaupan tuotteet sopivat liikelaitoksen vastuullisiksi valinnoiksi ja miten niiden käyttö käytännössä toteutuu. Myös palaute ja yleinen mielipide tuotteiden käytöstä olivat kiinnostuksen kohteina.
Tutkimustulosten perusteella liikelaitoksen vastuullisia valintoja eivät mitkään lait rajoita. Suosituksia kestävän kehityksen mukaisiin hankintoihin on sekä yleisellä tasolla että kuntakohtaisesti. Suositukset ovat suuntaa antavia. Reilun kaupan tuotteet sopivat hyvin yritysvastuu-käsitteen alle; niillä on sekä sosiaalinen että ekologinen ulottuvuus. Liikelaitoksen käyttöön sopivia Reilun kaupan tuotteita on vielä suhteellisen vähän tarjolla, sillä tuotteiden tulee olla hinnaltaan kilpailukykyisiä ja käyttökelpoisia suuren volyymin tuotteita. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää kehitettäessä julkisen sektorin vastuullisia valintoja ja valintakriteerejä. Tuloksista on hyötyä myös Reilun kaupan tuotteiden tuotevalikoimaa laajennettaessa.