Kulttuuritapahtuman markkinointi : Case: The Winterfest 09
Palmu, Ville (2010)
Palmu, Ville
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2010
Creative Commons Attribution-NonCommercial 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004206645
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004206645
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö kertoo The Winterfest -09 kulttuuritapahtuman markkinoinnista. Toimin tapahtuman markkinointipäällikkönä ja kerron tässä työssä miten teimme tapahtuman markkinointiin liittyvät ratkaisut ja mitä tuloksia saimme aikaan. Opinnäytetyöni toimii myös oppaana tapahtuman markkinoinnista sekä mainonnasta.
Teoriapohjan olen saanut tapahtumatuottamista, markkinointia sekä mainontaa käsittelevistä kirjoista. Työn taustalla ovat myös omat kokemukseni tapahtuman järjestämisestä sekä markkinoinnista.
The Winterfest -09 oli Itä-Uudellamaalla opiskelijavoimin tuotettu kaksipäiväinen musiikkifestivaali. Tapahtumaan kuului kaksi promootiotapahtumaa sekä jatkoklubit molempina tapahtumapäivinä. Huhtikuussa 2008 toimeksiannon pohjalta tapahtumaa tuottamaan valittiin seitsenhenkinen opiskelijatyöryhmä, HAAGA-HELIAn matkailun koulutusohjelman opiskelijoita. Ryhmän sisällä jaettiin vastuualueet ja lähdettiin rakentamaan tapahtumaa. Itse tapahtuma toteutettiin 6.-7.2.2009 Porvoon Taidetehtaalla yhteistyössä Speed Promotion & Agency Oy Ltd:n kanssa. Tapahtumaa tuotettiin täysipäiväisesti ydinryhmän ja muiden opiskelijaryhmien avulla noin kuusi kuukautta.
Tapahtuman tarkoitus oli elävöittää Itä-Uudenmaan kulttuuritarjontaa alueellisten matkailustrategioiden mukaisesti. Tapahtumasta rakennettiin alusta alkaen monivuotista mutta tavoitetta ei saavutettu. Järjestelyiltä tapahtuma onnistui erittäin hyvin.
Osa opinnäytetyötäni on myös ”non-profit kulttuurijärjestäjän opas” joka julkaistiin huhtikuussa 2010 festarit.org Internet-sivustolla. Liitteenä on minun kirjoittama osuus tapahtuman markkinoinnista. Opas tuo vapaalla kieliasulla ja elävillä esimerkeillä esiin mitä opimme toteutuksen aikana. Opas sisältää ensin teoriaa ja sitten esimerkin tapahtumasta. Oppaan tarkoitus on toimia apuna tulevaisuuden tapahtuman järjestäjille - varoittaa heitä ongelmista ja vastoinkäymisistä joita me kävimme läpi ensikertalaisina sekä tarjota heille malli siitä miten voi järjestää onnistuneen tapahtuman.
Teoriapohjan olen saanut tapahtumatuottamista, markkinointia sekä mainontaa käsittelevistä kirjoista. Työn taustalla ovat myös omat kokemukseni tapahtuman järjestämisestä sekä markkinoinnista.
The Winterfest -09 oli Itä-Uudellamaalla opiskelijavoimin tuotettu kaksipäiväinen musiikkifestivaali. Tapahtumaan kuului kaksi promootiotapahtumaa sekä jatkoklubit molempina tapahtumapäivinä. Huhtikuussa 2008 toimeksiannon pohjalta tapahtumaa tuottamaan valittiin seitsenhenkinen opiskelijatyöryhmä, HAAGA-HELIAn matkailun koulutusohjelman opiskelijoita. Ryhmän sisällä jaettiin vastuualueet ja lähdettiin rakentamaan tapahtumaa. Itse tapahtuma toteutettiin 6.-7.2.2009 Porvoon Taidetehtaalla yhteistyössä Speed Promotion & Agency Oy Ltd:n kanssa. Tapahtumaa tuotettiin täysipäiväisesti ydinryhmän ja muiden opiskelijaryhmien avulla noin kuusi kuukautta.
Tapahtuman tarkoitus oli elävöittää Itä-Uudenmaan kulttuuritarjontaa alueellisten matkailustrategioiden mukaisesti. Tapahtumasta rakennettiin alusta alkaen monivuotista mutta tavoitetta ei saavutettu. Järjestelyiltä tapahtuma onnistui erittäin hyvin.
Osa opinnäytetyötäni on myös ”non-profit kulttuurijärjestäjän opas” joka julkaistiin huhtikuussa 2010 festarit.org Internet-sivustolla. Liitteenä on minun kirjoittama osuus tapahtuman markkinoinnista. Opas tuo vapaalla kieliasulla ja elävillä esimerkeillä esiin mitä opimme toteutuksen aikana. Opas sisältää ensin teoriaa ja sitten esimerkin tapahtumasta. Oppaan tarkoitus on toimia apuna tulevaisuuden tapahtuman järjestäjille - varoittaa heitä ongelmista ja vastoinkäymisistä joita me kävimme läpi ensikertalaisina sekä tarjota heille malli siitä miten voi järjestää onnistuneen tapahtuman.