SilverStripen hyödyntäminen modernissa webkehityksessä
Nyström, Toni (2017)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Nyström, Toni
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705168362
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705168362
Tiivistelmä
Insinöörityön tarkoituksena oli toteuttaa uusi verkkosivusto markkinointitoimistolle avoimen lähdekoodin sisällönhallintajärjestelmä SilverStripella. Insinöörityö lähti liikkeelle SilverStripen ja muutaman suosituimman avoimen lähdekoodin sisällönhallintajärjestelmän yleisellä vertailulla, minkä jälkeen kartoitettiin SilverStripen tarkempia ominaisuuksia ja työnkulkua. Verkkosivustoprojektiosion jälkeen toteutettiin verkkosivustovertailu ja analysoitiin uutta ja vanhaa sivustoa teknisestä näkökulmasta.
Yleisessä vertailussa olivat mukana SilverStripen lisäksi WordPress, Joomla! ja Drupal, joiden vertailu tehtiin hyvin pintapuolisesti, eikä tarkempiin ominaisuuksiin kiinnitetty juurikaan huomiota. SilverStripen opetteluosiossa käytiin läpi SilverStripen asennus, teemojen ja sivupohjien luominen ja yleisiä käytäntöjä.
Verkkosivustoprojekti toteutettiin yhteistyössä markkinointitoimiston muun henkilökunnan kanssa: graafinen suunnitelma tuli yrityksen graafiselta suunnittelijalta ja sivuston tekniset vaatimusmäärittelyt tehtiin koko yrityksen voimin. Sivustoprojektin tavoitteena oli luoda teknisesti ja visuaalisesti moderni ja responsiivinen sivusto, joka olisi kaikilta osin edistyneempi verrattuna vanhaan WordPressillä toteutettuun sivustoon. Sivuston rakennusprosessia käytiin läpi hyvin yksityiskohtaisesti, pääpainon ollessa SilverStripen ominaisuuksissa, mutta myös muihin moderneihin teknologioihin ja työtapoihin kiinnitettiin huomiota. Muita käytettyjä teknologioita olivat esimerkiksi Vagrant, Virtual Box, npm ja BitBucket.
Verkkosivustovertailua varten toteutettiin kysely pääasiallisesti yrityksen sisällä. Kyselyn tuloksista selvisi, että uusi sivusto oli kaikilta osin parempi kuin vanha, eritysesti vaatimusmäärittelyiden mukaisilta osilta, joita olivat tekninen toimivuus ja visuaalisuus.
Insinöörityön sovellusosio oli kaikilta osin onnistunut, ainoastaan aikataulusta oltiin jäljessä. Projektin tuloksena syntyi modernit standardit täyttävä näyttävä verkkosivusto, joka kuvastaa hyvin markkinointitoimiston ilmettä ja toimintatapoja. Sivuston kehitystä on tarkoitus jatkaa, ja tulevaisuudelle onkin jo mietittynä blogiosio ja tavoitteena on myös toteuttaa markkinoinnin automaatiota.
Yleisessä vertailussa olivat mukana SilverStripen lisäksi WordPress, Joomla! ja Drupal, joiden vertailu tehtiin hyvin pintapuolisesti, eikä tarkempiin ominaisuuksiin kiinnitetty juurikaan huomiota. SilverStripen opetteluosiossa käytiin läpi SilverStripen asennus, teemojen ja sivupohjien luominen ja yleisiä käytäntöjä.
Verkkosivustoprojekti toteutettiin yhteistyössä markkinointitoimiston muun henkilökunnan kanssa: graafinen suunnitelma tuli yrityksen graafiselta suunnittelijalta ja sivuston tekniset vaatimusmäärittelyt tehtiin koko yrityksen voimin. Sivustoprojektin tavoitteena oli luoda teknisesti ja visuaalisesti moderni ja responsiivinen sivusto, joka olisi kaikilta osin edistyneempi verrattuna vanhaan WordPressillä toteutettuun sivustoon. Sivuston rakennusprosessia käytiin läpi hyvin yksityiskohtaisesti, pääpainon ollessa SilverStripen ominaisuuksissa, mutta myös muihin moderneihin teknologioihin ja työtapoihin kiinnitettiin huomiota. Muita käytettyjä teknologioita olivat esimerkiksi Vagrant, Virtual Box, npm ja BitBucket.
Verkkosivustovertailua varten toteutettiin kysely pääasiallisesti yrityksen sisällä. Kyselyn tuloksista selvisi, että uusi sivusto oli kaikilta osin parempi kuin vanha, eritysesti vaatimusmäärittelyiden mukaisilta osilta, joita olivat tekninen toimivuus ja visuaalisuus.
Insinöörityön sovellusosio oli kaikilta osin onnistunut, ainoastaan aikataulusta oltiin jäljessä. Projektin tuloksena syntyi modernit standardit täyttävä näyttävä verkkosivusto, joka kuvastaa hyvin markkinointitoimiston ilmettä ja toimintatapoja. Sivuston kehitystä on tarkoitus jatkaa, ja tulevaisuudelle onkin jo mietittynä blogiosio ja tavoitteena on myös toteuttaa markkinoinnin automaatiota.