Mikä ihmeen puolustusministeriö? - Selvitys puolustusministeriön julkisuuskuvasta
Ilomäki, Kati (2017)
Ilomäki, Kati
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705168372
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705168372
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millainen on puolustusministeriön julkisuuskuva. Tutkimuksessa etsittiin vastauksia kysymyksiin, miten hyvin puolustusministeriö toiminta tunnetaan, ja millaisia mielikuvia suuri yleisö liittää puolustusministeriöön. Aineiston pohjalta nostettiin esille teemoja ja kehitysideoita, joita puolustusministeriö voisi hyödyntää profiilinsa kirkastamisessa suurelle yleisölle.
Työn ytimessä oli kaksi näkökulmaa, organisaatio- ja vastaanottajanäkökulma. Lisäksi pohdittiin julkisuustyön vaikutusta ja median roolia organisaation julkisuuskuvan rakentumisessa.
Tutkimusongelmaa lähestyttiin laadullisin menetelmin. Tietoa kerättiin haastattelemalla ja väittämäkyselyn avulla. Nämä toteutettiin tutkimukseen osallistuneille henkilöille peräjälkeen niin, että haastattelu suoritettiin ensin. Haastattelulla pyrittiin selvittämään erityisesti sitä, millaisia mielikuvia ja käsityksiä suurella yleisöllä on puolustusministeriöstä, ja väittämäkyselyllä puolustusministeriön toiminnan tunnettuutta. Tutkimukseen valittiin yhteensä kymmenen henkilöä. Valinnassa otettiin huomioon mahdollisimman monipuolinen tutkimusjoukko heidän ikänsä, sukupuolensa ja asuinpaikkakuntansa mukaan.
Saatujen tulosten perusteella tehtiin johtopäätökset puolustusministeriön julkisuuskuvan tilanteesta. Pohdintaluvussa pyrittiin viemään tehtyjä johtopäätöksiä pidemmälle, ja peilattiin näitä ilmiöihin, joilla nähtiin mahdollisesti olevan vaikutusta saatuihin tuloksiin. Tämän pohjalta pohdinnassa esitettiin, että puolustusministeriö voisi kehittää mainos- tai viestintäkampanjan, jolla se pyrkisi tuomaan toimintaansa tutummaksi. Oleellista olisi keskittyä kohdentamaan kampanja esimerkiksi naisille tai nuorisolle, ja siten tuottaa arvoa ja herättää kiinnostusta puolustusministeriön hallinnonalaa kohtaan.
Työn ytimessä oli kaksi näkökulmaa, organisaatio- ja vastaanottajanäkökulma. Lisäksi pohdittiin julkisuustyön vaikutusta ja median roolia organisaation julkisuuskuvan rakentumisessa.
Tutkimusongelmaa lähestyttiin laadullisin menetelmin. Tietoa kerättiin haastattelemalla ja väittämäkyselyn avulla. Nämä toteutettiin tutkimukseen osallistuneille henkilöille peräjälkeen niin, että haastattelu suoritettiin ensin. Haastattelulla pyrittiin selvittämään erityisesti sitä, millaisia mielikuvia ja käsityksiä suurella yleisöllä on puolustusministeriöstä, ja väittämäkyselyllä puolustusministeriön toiminnan tunnettuutta. Tutkimukseen valittiin yhteensä kymmenen henkilöä. Valinnassa otettiin huomioon mahdollisimman monipuolinen tutkimusjoukko heidän ikänsä, sukupuolensa ja asuinpaikkakuntansa mukaan.
Saatujen tulosten perusteella tehtiin johtopäätökset puolustusministeriön julkisuuskuvan tilanteesta. Pohdintaluvussa pyrittiin viemään tehtyjä johtopäätöksiä pidemmälle, ja peilattiin näitä ilmiöihin, joilla nähtiin mahdollisesti olevan vaikutusta saatuihin tuloksiin. Tämän pohjalta pohdinnassa esitettiin, että puolustusministeriö voisi kehittää mainos- tai viestintäkampanjan, jolla se pyrkisi tuomaan toimintaansa tutummaksi. Oleellista olisi keskittyä kohdentamaan kampanja esimerkiksi naisille tai nuorisolle, ja siten tuottaa arvoa ja herättää kiinnostusta puolustusministeriön hallinnonalaa kohtaan.