Cybergame virtualization and storage cluster design
Leppänen, Samu (2017)
Leppänen, Samu
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705168524
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705168524
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön ensisijaisena tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa virtualisointiympäristö ”Kyberturvallisuusosaamisen ja liiketoiminnan kehittäminen” -projektille käyttäen VMware vSphere -tuotteita. Ympäristöllä tuli olla korkea saatavuusaste ja viansietokyky. Tietoturvan lisäämiseksi tuli olla mahdollisuus rajata toisen kerroksen verkkoliikennöintiä. Toteutettua ympäristöä tultaisiin käyttämään osana kyberturvallisuuspeliprojektin infrastruktuuria.
Peliprojekti nojaa virtualisointiin simuloidakseen realistisia kyberturvallisuuden harjoitusskenaarioita. Tämän vuoksi syntyi tarve virtualisointialustalle, joka tyydyttäisi peliprojektin tarpeet. Tässä opinnäytetyössä keskitytään useiden VMware-ohjelmistojen toteutuksiin virtuaalialustan toteuttamisessa.
Tämän työn toteutus rakennettiin kokonaan uudelleen edellisen virtualisointiympäristön päälle. Virtuaalikonemonitorit, keskitetty hallinta, virtualisoitu verkko ja virtualisoitu muistialue toteutettiin ympäristössä haluttujen tavoitteiden saavuttamiseksi. Ohjelmistototeutuksen jälkeen aiheutettiin useita simuloituja vikatilanteita korkean saatavuuden testaamiseksi.
Työtä varten annettuihin tavoitteisiin päästiin onnistuneesti. Virtualisointiympäristö on tuotantokäytössä kaikki halutut ominaisuudet käyttöönotettuina. Verrattuna edelliseen ympäristöön uusi toteutus tarjoaa enemmän hyödyllisiä ominaisuuksia kuten automatisoidut vikasietoisuuskäytänteet ja korkea saatavuusaste. Toteutuksen aikana kohdattiin joitain ei-kriittisiä ongelmia. Suurin osa niistä ratkaistiin ja jäljelle jääneistä ongelmista voidaan jalostaa tulevaisuuden projekti-ideoita opiskelijoille.
Peliprojekti nojaa virtualisointiin simuloidakseen realistisia kyberturvallisuuden harjoitusskenaarioita. Tämän vuoksi syntyi tarve virtualisointialustalle, joka tyydyttäisi peliprojektin tarpeet. Tässä opinnäytetyössä keskitytään useiden VMware-ohjelmistojen toteutuksiin virtuaalialustan toteuttamisessa.
Tämän työn toteutus rakennettiin kokonaan uudelleen edellisen virtualisointiympäristön päälle. Virtuaalikonemonitorit, keskitetty hallinta, virtualisoitu verkko ja virtualisoitu muistialue toteutettiin ympäristössä haluttujen tavoitteiden saavuttamiseksi. Ohjelmistototeutuksen jälkeen aiheutettiin useita simuloituja vikatilanteita korkean saatavuuden testaamiseksi.
Työtä varten annettuihin tavoitteisiin päästiin onnistuneesti. Virtualisointiympäristö on tuotantokäytössä kaikki halutut ominaisuudet käyttöönotettuina. Verrattuna edelliseen ympäristöön uusi toteutus tarjoaa enemmän hyödyllisiä ominaisuuksia kuten automatisoidut vikasietoisuuskäytänteet ja korkea saatavuusaste. Toteutuksen aikana kohdattiin joitain ei-kriittisiä ongelmia. Suurin osa niistä ratkaistiin ja jäljelle jääneistä ongelmista voidaan jalostaa tulevaisuuden projekti-ideoita opiskelijoille.