Business-to-business-asiakkaiden asiakastyytyväisyys : Case: Pure Waste Textiles
Virolainen, Hanna (2017)
Virolainen, Hanna
Lahden ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705178580
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705178580
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Pure Waste Textilesin business-to-business-asiakkaiden asiakastyytyväisyyttä tuotteisiin ja brändiin. Tutkimuksien toimeksiantajana oli helsinkiläinen vuonna 2013 perustettu tekstiili- ja vaatetusalan yritys, Pure Waste Textiles Oy. Yritys valmistaa sataprosenttisesti kierrätettyjä lankoja, kankaita, vaatteita ja asusteita tekstiiliteollisuuden jätemateriaalista.
Teoriaosuudessa selvitettiin ekologisuutta vaatetusteollisuudessa, yritysten ja asiakkaiden välistä vuorovaikutusta brändin, ostopäätösten, asiakassuhteiden, verkostoitumisen ja laadun kannalta, sekä perehdyttiin tutkimusmenetelmiin.
Opinnäytetyön empiirinen osuus koostui kahdesta osiosta, joista ensimmäisessä tutkittiin Pure Waste Textilesin business-to-business-asiakkaiden asenteita ja tyytyväisyyttä Pure Waste Textilesin brändiin, tuotteisiin ja palveluun. Tutkimus tehtiin tukemaan yrityksen tuotekehitystä, asiakaspalvelua ja yritystoiminnan kehittämistä. Toisessa osiossa tutkittiin business-to-business-asiakkaiden työntekijöiden, vapaaehtoisten ja tiimien tietämystä, Pure Waste Textilesin brändistä ja tuotteista sekä selvitettiin tuotteiden käyttöä. Kyselytutkimukset toteutettiin verkkokyselynä, kvantitatiivisia ja kvalitatiivisia menetelmiä käyttäen.
Kyselyn tuloksista kävi ilmi, että ekologisuus on tärkeä arvo Pure Waste Textilesin asiakkaille ja merkittävin tekijä ostopäätöstä tehtäessä. Pure Waste Textilesin brändiin liitetään vahvasti ekologisuus, joka on yrityksen tuotteiden brändiominaisuuksista tärkein. Asiakkaat näkevät yrityksen brändin toivotulla tavalla.
Teoriaosuudessa selvitettiin ekologisuutta vaatetusteollisuudessa, yritysten ja asiakkaiden välistä vuorovaikutusta brändin, ostopäätösten, asiakassuhteiden, verkostoitumisen ja laadun kannalta, sekä perehdyttiin tutkimusmenetelmiin.
Opinnäytetyön empiirinen osuus koostui kahdesta osiosta, joista ensimmäisessä tutkittiin Pure Waste Textilesin business-to-business-asiakkaiden asenteita ja tyytyväisyyttä Pure Waste Textilesin brändiin, tuotteisiin ja palveluun. Tutkimus tehtiin tukemaan yrityksen tuotekehitystä, asiakaspalvelua ja yritystoiminnan kehittämistä. Toisessa osiossa tutkittiin business-to-business-asiakkaiden työntekijöiden, vapaaehtoisten ja tiimien tietämystä, Pure Waste Textilesin brändistä ja tuotteista sekä selvitettiin tuotteiden käyttöä. Kyselytutkimukset toteutettiin verkkokyselynä, kvantitatiivisia ja kvalitatiivisia menetelmiä käyttäen.
Kyselyn tuloksista kävi ilmi, että ekologisuus on tärkeä arvo Pure Waste Textilesin asiakkaille ja merkittävin tekijä ostopäätöstä tehtäessä. Pure Waste Textilesin brändiin liitetään vahvasti ekologisuus, joka on yrityksen tuotteiden brändiominaisuuksista tärkein. Asiakkaat näkevät yrityksen brändin toivotulla tavalla.