Oman brändin luominen visuaalisin keinoin
Lappalainen, Miro (2017)
Lappalainen, Miro
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705168330
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705168330
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli luoda oma brändi. Opinnäytetyö tehtiin tulevaa graafisen suunnittelijan uraani varten. Brändi on hyvä pohja uralleni sen ammattimaisen visuaalisen ilmeen vuoksi. Tavoitteenani oli luoda toimiva oman näköinen brändi, joka erottuu kilpailijoista, on persoonallinen mutta silti vakavasti otettava.
Lukemalla dokumenttiaineistoa saatiin vastauksia siihen, mitä brändi tarkoittaa käsitteenä sekä mikä on sen merkitys, arvo ja vaikutus. Haastatteluiden avulla kartutettiin tietoa alan ammattilaisten kokemuksista. Benchmarking auttoi hahmottamaan kilpailevien yritysten ulkoasuja ja loi pohjaa ideoinnille. Tutkimuksien tuloksia käytettiin hyödyksi brändin visuaalisen ilmeen tekemisessä.
Suunnittelussa luotiin moodboardeja kuvista, joissa olisi haluttua tyyliä ja tunnelmaa visuaalista ilmettä varten. Kun pohjatyö oli tehty ja suunta ilmeeseen haettu, lähdettiin suunnittelemaan nimeä ja logoa, jotka edustavat brändiä. Oikean suunnan löydyttyä jatkettiin koko muun ilmeen suunnittelua. Brändin graafinen ohjeisto luotiin tarvittavilla elementeillä, kunnes opinnäytetyön tavoite saavutettiin.
Lopputuloksena opinnäytetyölle syntyi brändin pohjarakenne graafisen ohjeiston muodossa, joka sisältää brändin idean, logon, värit, kirjaisintyypit, kuvamaailman, ikonit, mainoslauseen, käyntikortin, presentaatiopohjan, internetsivun layoutin ja käytettävät sosiaalisen median kanavat. Myös vastauksia tutkimuskysymyksiin saatiin riittävästi.
Brändin graafinen ohjeisto sai tekijänsä näköisen ammattimaisen ilmeen. Sen graafiset elementit tukevat yhtenäisesti brändin sanomaa luovasta, osaavasta ja ystävällisestä toiminnasta. Brändin ilme on alaansa sopiva ja kilpailijoista erottuva.
Lukemalla dokumenttiaineistoa saatiin vastauksia siihen, mitä brändi tarkoittaa käsitteenä sekä mikä on sen merkitys, arvo ja vaikutus. Haastatteluiden avulla kartutettiin tietoa alan ammattilaisten kokemuksista. Benchmarking auttoi hahmottamaan kilpailevien yritysten ulkoasuja ja loi pohjaa ideoinnille. Tutkimuksien tuloksia käytettiin hyödyksi brändin visuaalisen ilmeen tekemisessä.
Suunnittelussa luotiin moodboardeja kuvista, joissa olisi haluttua tyyliä ja tunnelmaa visuaalista ilmettä varten. Kun pohjatyö oli tehty ja suunta ilmeeseen haettu, lähdettiin suunnittelemaan nimeä ja logoa, jotka edustavat brändiä. Oikean suunnan löydyttyä jatkettiin koko muun ilmeen suunnittelua. Brändin graafinen ohjeisto luotiin tarvittavilla elementeillä, kunnes opinnäytetyön tavoite saavutettiin.
Lopputuloksena opinnäytetyölle syntyi brändin pohjarakenne graafisen ohjeiston muodossa, joka sisältää brändin idean, logon, värit, kirjaisintyypit, kuvamaailman, ikonit, mainoslauseen, käyntikortin, presentaatiopohjan, internetsivun layoutin ja käytettävät sosiaalisen median kanavat. Myös vastauksia tutkimuskysymyksiin saatiin riittävästi.
Brändin graafinen ohjeisto sai tekijänsä näköisen ammattimaisen ilmeen. Sen graafiset elementit tukevat yhtenäisesti brändin sanomaa luovasta, osaavasta ja ystävällisestä toiminnasta. Brändin ilme on alaansa sopiva ja kilpailijoista erottuva.