Varhaisvuosien fyysisen aktiivisuuden suositusten toteutuminen päiväkodin arjessa : Fyysinen aktiivisuus Sammon päiväkodissa
Lönn, Laura; Rintaluoma, Elisa (2017)
Lönn, Laura
Rintaluoma, Elisa
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705178667
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705178667
Tiivistelmä
Varhaisvuosien fyysisen aktiivisuuden suositukset määrittävät riittäväksi fyysisen aktiivisuuden määräksi kolme tuntia päivässä. Tämän määrän toteutuminen on päiväkodin ja lasten vanhempien vastuulla. Fyysisen aktiivisuuden on oltava riittävän monipuolista ja myös riittävästä levon määrästä on huolehdittava.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, miten varhaisvuosien fyysisen aktiivisuuden suositukset toteutuvat päiväkodin arjessa. Huomiota kiinnitettiin myös lasten osallisuuden toteutumiseen. Kartoitus tehtiin Sammon päiväkodin 3–5-vuotiaiden lasten ryhmien toimintatavoista.
Tutkimus toteutettiin strukturoituna havainnointina sekä teemahaastatteluna. Jokaista tutkimukseen osallistuvaa ryhmää havainnoitiin yhden päivän ajan kaikissa arjen tilanteissa. Lopuksi toteutetussa teemahaastattelussa pyrittiin keskustelevaan ilmapiiriin ja kehitysideoiden pohtimiseen. Tutkimuksen aineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin menetelmin.
Tutkimuksen tulokset olivat positiivisia. Varhaisvuosien fyysisen aktiivisuuden suositukset näkyivät arjen toiminnoissa monipuolisesti. Päiväkodin tilat ja välineet olivat monipuoliset. Ohjattua liikuntaa oli riittävästi. Ryhmien lapset saivat osallistua toiminnan suunnitteluun. Varhaiskasvattajat reflektoivat omaa toimintaansa ja olivat valmiita kehittämään sitä. Suurimmiksi haasteiksi nousivat odotustilanteet ja niihin liittyvät henkilöstön riittävyyden haasteet.
Tutkimuksen otanta oli suppea, joten tuloksia ei voi suoraan rinnastaa muihin päiväkoteihin. Tutkimus on kuitenkin sellaisenaan toistettavissa laajempana, jolloin saataisiin yleistettävämpiä tuloksia. Tutkimuksen tulosten perusteella Sammon päiväkodin toiminta oli varhaisvuosien fyysisen aktiivisuuden suositusten mukaista.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, miten varhaisvuosien fyysisen aktiivisuuden suositukset toteutuvat päiväkodin arjessa. Huomiota kiinnitettiin myös lasten osallisuuden toteutumiseen. Kartoitus tehtiin Sammon päiväkodin 3–5-vuotiaiden lasten ryhmien toimintatavoista.
Tutkimus toteutettiin strukturoituna havainnointina sekä teemahaastatteluna. Jokaista tutkimukseen osallistuvaa ryhmää havainnoitiin yhden päivän ajan kaikissa arjen tilanteissa. Lopuksi toteutetussa teemahaastattelussa pyrittiin keskustelevaan ilmapiiriin ja kehitysideoiden pohtimiseen. Tutkimuksen aineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin menetelmin.
Tutkimuksen tulokset olivat positiivisia. Varhaisvuosien fyysisen aktiivisuuden suositukset näkyivät arjen toiminnoissa monipuolisesti. Päiväkodin tilat ja välineet olivat monipuoliset. Ohjattua liikuntaa oli riittävästi. Ryhmien lapset saivat osallistua toiminnan suunnitteluun. Varhaiskasvattajat reflektoivat omaa toimintaansa ja olivat valmiita kehittämään sitä. Suurimmiksi haasteiksi nousivat odotustilanteet ja niihin liittyvät henkilöstön riittävyyden haasteet.
Tutkimuksen otanta oli suppea, joten tuloksia ei voi suoraan rinnastaa muihin päiväkoteihin. Tutkimus on kuitenkin sellaisenaan toistettavissa laajempana, jolloin saataisiin yleistettävämpiä tuloksia. Tutkimuksen tulosten perusteella Sammon päiväkodin toiminta oli varhaisvuosien fyysisen aktiivisuuden suositusten mukaista.