Asiakaslähtöiset kuntoutuspalvelut
Paalanen, Anu (2017)
Paalanen, Anu
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705117805
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705117805
Tiivistelmä
Asiakaslähtöisyyteen liittyy kiinteästi ajatus ihmisten osallisuudesta, joka sosiaali- ja terveydenhuollossa liitetään laatuun, sen arviointiin ja hallintaan. Asiakaslähtöistä ajattelua ja sen esiintymistä sosiaali- ja terveydenhuollon palveluissa tuetaan lainsäädännön, erilaisten valtakunnallisten kehittämisohjelmien ja suositusten avulla.
Ähtärissä terveyskeskuspalveluiden siirtyminen Kuusiolinna Terveys Oy:lle vaikutti myös Ähtärin Veljeskodin toimintaan, joka muuttui Kuntoutuskeskus Otsonlinnaksi. Veljeskodin asiakkaita ovat pääasiassa olleet sotainvalidit, rintamaveteraanit, sotalesket, sotainvalidien puolisot ja lesket sekä Lotta Svärd säätiön tukemat kuntoutujat, mutta näiden kuntoutusryhmän asiakkaiden vähentymisen vuoksi asiakaskunta on muuttunut ja tulee entisestään muuttumaan luonnollisen poistuman myötä lähivuosien aikana.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Kuntoutuskeskus Otsonlinnan palveluiden asiakaslähtöisyyttä ja laatua uuden asiakasryhmän ja henkilöstön näkökulmasta. Tavoitteena
oli kartoittaa asiakastyytyväisyyttä palveluiden laatuun ja tarjontaan. Lisäksi tavoitteena oli selvittää henkilökunnan näkemystä siitä, miten uusien asiakasryhmien palvelutarpeeseen oli vastattu. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla kuntoutujia heidän kuntoutusjaksonsa aikana sekä aineistoa kerättiin myös hoitohenkilökunnalta palautelomakkeen avulla.
Tutkimustulosten perusteella asiakkaat olivat tyytyväisiä palveluiden asiakaslähtöisyyteen ja laatuun, vaikka asiakkaita ei oltu osallistettu kuntoutussuunnitelman laatimisessa. Hoitohenkilökunta liitti asiakaslähtöisyyden vahvasti asiakkaan toiveiden huomioimiseen ja asiakkaan tarpeisiin vastaamiseen. Hoitohenkilökunnan kyselyiden perusteella palveluiden kehittämistarpeiksi nousivat työprosessien ja yhteisten toimintamallien kehittäminen.
Ähtärissä terveyskeskuspalveluiden siirtyminen Kuusiolinna Terveys Oy:lle vaikutti myös Ähtärin Veljeskodin toimintaan, joka muuttui Kuntoutuskeskus Otsonlinnaksi. Veljeskodin asiakkaita ovat pääasiassa olleet sotainvalidit, rintamaveteraanit, sotalesket, sotainvalidien puolisot ja lesket sekä Lotta Svärd säätiön tukemat kuntoutujat, mutta näiden kuntoutusryhmän asiakkaiden vähentymisen vuoksi asiakaskunta on muuttunut ja tulee entisestään muuttumaan luonnollisen poistuman myötä lähivuosien aikana.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Kuntoutuskeskus Otsonlinnan palveluiden asiakaslähtöisyyttä ja laatua uuden asiakasryhmän ja henkilöstön näkökulmasta. Tavoitteena
oli kartoittaa asiakastyytyväisyyttä palveluiden laatuun ja tarjontaan. Lisäksi tavoitteena oli selvittää henkilökunnan näkemystä siitä, miten uusien asiakasryhmien palvelutarpeeseen oli vastattu. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla kuntoutujia heidän kuntoutusjaksonsa aikana sekä aineistoa kerättiin myös hoitohenkilökunnalta palautelomakkeen avulla.
Tutkimustulosten perusteella asiakkaat olivat tyytyväisiä palveluiden asiakaslähtöisyyteen ja laatuun, vaikka asiakkaita ei oltu osallistettu kuntoutussuunnitelman laatimisessa. Hoitohenkilökunta liitti asiakaslähtöisyyden vahvasti asiakkaan toiveiden huomioimiseen ja asiakkaan tarpeisiin vastaamiseen. Hoitohenkilökunnan kyselyiden perusteella palveluiden kehittämistarpeiksi nousivat työprosessien ja yhteisten toimintamallien kehittäminen.