Kuluttajan ostokäyttäytyminen Adidas outlet -urheiluliikkeessä
Hakamäki, Laura (2017)
Hakamäki, Laura
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705188821
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705188821
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksellisessa opinnäytetyössä selvitettiin Adidas outlet -myymälän toimeksiannosta heidän nykyisten asiakkaidensa ostokäyttäytymistä ja siihen vaikuttavia tekijöitä. Opinnäytetyössä suoritetun tutkimuksen avulla pyrittiin muodostamaan myös parempi käsitys Adidas outlet -myymälän tyypillisestä asiakkaasta hänen demografisilta tekijöiltään. Päätavoitteena oli selvittää, mitkä asiat vaikuttavat kuluttajien ostokäyttäytymiseen ja lopulliseen ostopäätökseen.
Tutkimuksen viitekehys koostui ostokäyttäytymiseen liittyvästä kirjallisuudesta. Ostokäyttäytymisellä tarkoitetaan kuluttajan ostamiseen ja kuluttamiseen vaikuttavia taustatekijöitä ja syitä. Kuluttajan ostokäyttäytymistä pidetään prosessina, joka sisältää tiedon etsintää, tuotevertailuja sekä tuotteen tai palvelun konkreettista käyttämistä. Ostokäyttäytymiseen vaikuttavat kuluttajan yksilölliset sekä persoonalliset ominaisuudet, psykologiset sekä sosiaaliset tekijät.
Tässä tutkimuksessa käytetiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää, joka katsottiin sopivaksi ostokäyttäytymisen mittaukseen. Tutkimusaineiston kerääminen toteutettiin kyselylomakkeella Adidas outlet -myymälässä, joka toteutettiin viikolla 11/2017. Vastauksia saatiin yhteensä 100 kappaletta. Lomakkeella kysyttiin vastaajien taustatietoja sekä ostokäyttäytymiseen liittyvien tekijöiden ja syiden merkitystä.
Tuloksista kävi ilmi, että Adidas outlet -myymälän vahvuudet ovat selvästi tuotteiden hinta- sekä laatutaso. Adidas outlet -myymälän tyypilliseksi asiakkaaksi ilmeni nuorehko, 20-35 –vuotias mies ja nainen, joka on vakituisesti työssä oleva. Tyypillinen asiakas myös asuu Vantaan seudulla.
Tutkimuksen viitekehys koostui ostokäyttäytymiseen liittyvästä kirjallisuudesta. Ostokäyttäytymisellä tarkoitetaan kuluttajan ostamiseen ja kuluttamiseen vaikuttavia taustatekijöitä ja syitä. Kuluttajan ostokäyttäytymistä pidetään prosessina, joka sisältää tiedon etsintää, tuotevertailuja sekä tuotteen tai palvelun konkreettista käyttämistä. Ostokäyttäytymiseen vaikuttavat kuluttajan yksilölliset sekä persoonalliset ominaisuudet, psykologiset sekä sosiaaliset tekijät.
Tässä tutkimuksessa käytetiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää, joka katsottiin sopivaksi ostokäyttäytymisen mittaukseen. Tutkimusaineiston kerääminen toteutettiin kyselylomakkeella Adidas outlet -myymälässä, joka toteutettiin viikolla 11/2017. Vastauksia saatiin yhteensä 100 kappaletta. Lomakkeella kysyttiin vastaajien taustatietoja sekä ostokäyttäytymiseen liittyvien tekijöiden ja syiden merkitystä.
Tuloksista kävi ilmi, että Adidas outlet -myymälän vahvuudet ovat selvästi tuotteiden hinta- sekä laatutaso. Adidas outlet -myymälän tyypilliseksi asiakkaaksi ilmeni nuorehko, 20-35 –vuotias mies ja nainen, joka on vakituisesti työssä oleva. Tyypillinen asiakas myös asuu Vantaan seudulla.