Työnhaun uudet tuulet: mitä työnhakukanavia opiskelijat suosivat vuonna 2017?
Tuovinen, Sini (2017)
Tuovinen, Sini
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705188891
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705188891
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö laadittiin toimeksiantona HAAGA-HELIA ammattikorkeakoululle ja tutkimuksen kohderyhmään kuuluivat kaikki HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulun opiskelijat. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää mitä työnhakukanavia opiskelijat pitävät tärkeimpinä ja kokevat toimivimmiksi. Lisäksi tutkimuksella pyrittiin selvittämään miten paljon opiskelijat käyttävät HAAGA-HELIAN omaa LAURA-järjestelmää työnhakuun ja löytää mahdollisia kehitysehdotuksia kyseiselle järjestelmälle.
Tutkimus on kvantitatiivinen kyselytutkimus, jonka kohderyhmänä oli HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulun noin 12 000 opiskelijaa. Kysely toteutettiin helmi-maaliskuun vaihteessa vuonna 2017. Työn tavoite on tarjota tietoa opiskelijoille sekä työnantajille siitä, mitkä kanavat ovat opiskelijoiden mielestä hyödyllisimmät, jotta opiskelijat voivat löytää kanavia joita eivät ehkä ole käyttäneet ja työnantajat löytävät kanavia, joissa he voisivat parantaa näkyvyyttään.
Tulosten mukaan opiskelijat arvostavat työnhakukanavien käytettävyyttä parantavia ominaisuuksia, kuten rajausmahdollisuudet tai selkeä ulkoasu. Suosituimmat kanavat olivat sellaisia, jotka ovat olleet käytössä jo pidemmän aikaan ja näin sisältävät kattavasti ilmoituksia. Sosiaalisen median arvo tunnistetaan opiskelijoiden keskuudessa, mutta se ei ole vielä vahvistanut paikkaansa suosituimpien työnhakukanavien keskuudessa.
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulun LAURA-rekrytointipalvelu oli tuttu suurimmalle osalle opiskelijoista. Palvelu keräsi sekä risuja että ruusuja. Palvelu hyödyttää opiskelijoita sen heille kohdennetun tarjonnan takia, mutta työpaikkojen palkattomuus herätti tunteita.
Tutkimus on kvantitatiivinen kyselytutkimus, jonka kohderyhmänä oli HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulun noin 12 000 opiskelijaa. Kysely toteutettiin helmi-maaliskuun vaihteessa vuonna 2017. Työn tavoite on tarjota tietoa opiskelijoille sekä työnantajille siitä, mitkä kanavat ovat opiskelijoiden mielestä hyödyllisimmät, jotta opiskelijat voivat löytää kanavia joita eivät ehkä ole käyttäneet ja työnantajat löytävät kanavia, joissa he voisivat parantaa näkyvyyttään.
Tulosten mukaan opiskelijat arvostavat työnhakukanavien käytettävyyttä parantavia ominaisuuksia, kuten rajausmahdollisuudet tai selkeä ulkoasu. Suosituimmat kanavat olivat sellaisia, jotka ovat olleet käytössä jo pidemmän aikaan ja näin sisältävät kattavasti ilmoituksia. Sosiaalisen median arvo tunnistetaan opiskelijoiden keskuudessa, mutta se ei ole vielä vahvistanut paikkaansa suosituimpien työnhakukanavien keskuudessa.
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulun LAURA-rekrytointipalvelu oli tuttu suurimmalle osalle opiskelijoista. Palvelu keräsi sekä risuja että ruusuja. Palvelu hyödyttää opiskelijoita sen heille kohdennetun tarjonnan takia, mutta työpaikkojen palkattomuus herätti tunteita.