Kirjallisuuskatsaus: julkaisuja tietokonepelien saavutettavuudesta
Vatsia, Tiina (2017)
Vatsia, Tiina
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705199010
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705199010
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on luoda yleiskatsaus tietokonepelien saavutettavuudesta tehtyihin julkaisuihin. Vaikka tietokonepelit ovat suosittu viihteen muoto, monille peliharrastukseen osallistuminen on kuitenkin mahdotonta tai vaikeaa saavutettavuuden puutteiden takia. Työ pyrkii antamaan ensi kertaa aiheeseen tutustuvalle kuvaa siitä, millaisista näkökulmista ja millaisilla menetelmillä tietokonepelien saavutettavuutta on käsitelty. Työn näkökulma on suunnittelijalähtöinen.
Opinnäytetyö on toteutettu kirjallisuuskatsauksena, johon valittiin kymmenen julkaisua. Työ valmistui keväällä 2017. Aluksi esitellään läpi tämän opinnäytetyön kannalta tärkeitä käsitteitä, kuvaillaan aineistonkeräys- sekä analyysimenetelmiä ja käydään läpi, kuinka kirjallisuuskatsaus toteutui tässä opinnäytetyössä. Kirjallisuuskatsaus muodostaa luvun 3. Opinnäytetyön päättää luku 4, jossa käsitellään syntyneitä johtopäätöksiä.
Saavutettavuuden ja esteettömyyden puutetta tietokonepeleissä voidaan pitää elämänlaatuun liittyvänä ongelmana. Tietokonepelien saavutettavuudesta on käyty keskustelua ainakin vuodesta 2004 lähtien, mutta tämän kirjallisuuskatsauksen perusteella tutkittavaa riittää yhä. Muiden ohjelmistojen ja tietokonepelien saavutettavuudella on yksi keskeinen ero: peleissä vuorovaikutuksen tulisi olla hauskaa.
Opinnäytetyö on toteutettu kirjallisuuskatsauksena, johon valittiin kymmenen julkaisua. Työ valmistui keväällä 2017. Aluksi esitellään läpi tämän opinnäytetyön kannalta tärkeitä käsitteitä, kuvaillaan aineistonkeräys- sekä analyysimenetelmiä ja käydään läpi, kuinka kirjallisuuskatsaus toteutui tässä opinnäytetyössä. Kirjallisuuskatsaus muodostaa luvun 3. Opinnäytetyön päättää luku 4, jossa käsitellään syntyneitä johtopäätöksiä.
Saavutettavuuden ja esteettömyyden puutetta tietokonepeleissä voidaan pitää elämänlaatuun liittyvänä ongelmana. Tietokonepelien saavutettavuudesta on käyty keskustelua ainakin vuodesta 2004 lähtien, mutta tämän kirjallisuuskatsauksen perusteella tutkittavaa riittää yhä. Muiden ohjelmistojen ja tietokonepelien saavutettavuudella on yksi keskeinen ero: peleissä vuorovaikutuksen tulisi olla hauskaa.