Asiakastyytyväisyyskysely Oriveden Sairasautopalvelu Ky:lle
Määttä, Pekka (2017)
Määttä, Pekka
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705178665
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705178665
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyönä toteutettavan tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa asiakkaiden tyytyväisyyttä Oriveden Sairasautopalvelu Ky:n tuottamiin ensihoitopalveluihin. Tutkimuksen lähtökohtana toimi palveluntuottajan kiinnostus asiakkaiden tyytyväisyyteen koskien yrityksen tarjoamia ensihoidon palveluita.
Tutkimus toteutettiin survey -kyselynä ja tutkimus oli luonteeltaan kvantitatiivinen. Tutkimuksen aineisto kerättiin standardoidusti eli kaikille osallistujille jaettiin täysin samanlainen kyselylomake. Tutkimuksen kohderyhmä oli lokakuussa 2015 Orivedellä toimivissa EPI 321:ssä ja EPI 331:ssä sekä lisäksi Juupajoella toimivassa EPI 333:ssa kohdatut tutkimuksen kriteerit täyttäneet asiakkaat. Kyselylomakkeita lähetettiin postitse asiakkaille kaikkiaan 108 kappaletta, joista palautui takaisin 54. Vastausprosentiksi muodostui näin ollen tasan 50.
Tutkimuksen tuloksista voidaan päätellä, että tähän tutkimukseen osallistuneet asiakkaat ovat pääsääntöisesti tyytyväisiä Oriveden Sairasautopalvelu Ky:n tuottamiin ensihoitopalveluihin. Erityisen tyytyväisiä oltiin ensihoitajien käyttäytymiseen ja potilaiden kohteluun, ambulanssin viihtyisyyteen sekä jatkohoito-ohjeiden antamiseen. Suurimmat poikkeavuudet olivat kysymyksissä, joissa selvitettiin ensihoitajien tapaa esitellä itsensä, omaisten huomiointia ja kivunlievitystä.
Tutkimus toteutettiin survey -kyselynä ja tutkimus oli luonteeltaan kvantitatiivinen. Tutkimuksen aineisto kerättiin standardoidusti eli kaikille osallistujille jaettiin täysin samanlainen kyselylomake. Tutkimuksen kohderyhmä oli lokakuussa 2015 Orivedellä toimivissa EPI 321:ssä ja EPI 331:ssä sekä lisäksi Juupajoella toimivassa EPI 333:ssa kohdatut tutkimuksen kriteerit täyttäneet asiakkaat. Kyselylomakkeita lähetettiin postitse asiakkaille kaikkiaan 108 kappaletta, joista palautui takaisin 54. Vastausprosentiksi muodostui näin ollen tasan 50.
Tutkimuksen tuloksista voidaan päätellä, että tähän tutkimukseen osallistuneet asiakkaat ovat pääsääntöisesti tyytyväisiä Oriveden Sairasautopalvelu Ky:n tuottamiin ensihoitopalveluihin. Erityisen tyytyväisiä oltiin ensihoitajien käyttäytymiseen ja potilaiden kohteluun, ambulanssin viihtyisyyteen sekä jatkohoito-ohjeiden antamiseen. Suurimmat poikkeavuudet olivat kysymyksissä, joissa selvitettiin ensihoitajien tapaa esitellä itsensä, omaisten huomiointia ja kivunlievitystä.