Joko on Afrikan aika? - Markkinatutkimus afrikkalaisista ravintoloista Helsingissä
Degefu, Bethel (2017)
Degefu, Bethel
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705199062
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705199062
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee Helsingin muuttuvaa ravintolamaailmaa. Työssä syvennytään siihen, millainen rooli afrikkalaisilla ravintoloilla on Helsingissä. Tavoitteena on laatia markkinatutkimus, jonka kohteena ovat nykyiset afrikkalaiset ravintolat Helsingissä.
Opinnäytetyön tietoperusta jakautuu kolmeen osa-alueeseen. Ensimmäisenä on afrikkalaiset ruokakulttuurit. Pääluvussa erotellaan keittiöt maantieteellisten ja kulttuuristen erojen avulla. Tavoitteena on kartoittaa, millaisia ruokatapoja kyseisellä kulttuurilla on, mitkä ovat perinneruokien pääraaka-aineet. Toisena päälukuna on suomalainen ravintolakulttuuri, erityisesti se, kuinka kansainvälisesti vaikuttunut se tänä päivänä on. Ravintolakulttuurin historiaa raapaistaan pinnalta, luvussa pohditaan etnisten ravintoloiden kehitystä ja Suomessa tällä hetkellä vallitsevia ruokatrendejä.
Tietoperustan päättää markkinatutkimus, luvussa käydään läpi eri tutkimusotteita ja tavoitteita.Tutkimusmenetelmäksi on valittu kyselylomake, joka on pääosin strukturoitu. Tutkimuksen kohteena on kaksi ravintolaa Helsingistä: afrikkalaista fuusioruokaa tarjoava African Pots ja etiopialaiskeittiön tulokas Addis Ethiopian Kitchen. Kyselylomakkeessa kartoitettiin ravintoloiden kohderyhmiä, heidän mielikuvia ja tyytyväisyyttä kohderavintoloita kohtaan.
Vastauksia saatiin yhteensä 135. Suurimmaksi kohderyhmäksi osottautuivat 25–35-vuotiaat, Helsingissä asuvat ihmiset. He käyttävät ravintolapalveluita useita kertoja viikossa ja ovat kokeiluhalukkaita ja kiinnostuneita ruokatrendeistä. Etnisissä ravintoloissa käydään säännöllisesti. Toisaalta afrikkalaisiin keittiöihin ei olla perehdytty yhtä tasaisesti. Siitä huolimatta, vastaajat toivovat tarjontaa nykyistä enemmän, lisää vaihtoehtoja koko mantereen antimista. He kehuvat kohderavintoloiden ruokatuotteita ja omistajien asiakaslähtöisyyttä. Yleisesti vastaajat toivovat enemmän monipuolisempia etnisiä ravintoloita ja Suomessa vieraampia maita edustettuna. Toiveena on, että etniset ravintolat pysyivät autenttisina ruokakulttuureilleen, eivätkä nojautuisi liikaa nykypäivän tarjontaan.
Opinnäytetyön tietoperusta jakautuu kolmeen osa-alueeseen. Ensimmäisenä on afrikkalaiset ruokakulttuurit. Pääluvussa erotellaan keittiöt maantieteellisten ja kulttuuristen erojen avulla. Tavoitteena on kartoittaa, millaisia ruokatapoja kyseisellä kulttuurilla on, mitkä ovat perinneruokien pääraaka-aineet. Toisena päälukuna on suomalainen ravintolakulttuuri, erityisesti se, kuinka kansainvälisesti vaikuttunut se tänä päivänä on. Ravintolakulttuurin historiaa raapaistaan pinnalta, luvussa pohditaan etnisten ravintoloiden kehitystä ja Suomessa tällä hetkellä vallitsevia ruokatrendejä.
Tietoperustan päättää markkinatutkimus, luvussa käydään läpi eri tutkimusotteita ja tavoitteita.Tutkimusmenetelmäksi on valittu kyselylomake, joka on pääosin strukturoitu. Tutkimuksen kohteena on kaksi ravintolaa Helsingistä: afrikkalaista fuusioruokaa tarjoava African Pots ja etiopialaiskeittiön tulokas Addis Ethiopian Kitchen. Kyselylomakkeessa kartoitettiin ravintoloiden kohderyhmiä, heidän mielikuvia ja tyytyväisyyttä kohderavintoloita kohtaan.
Vastauksia saatiin yhteensä 135. Suurimmaksi kohderyhmäksi osottautuivat 25–35-vuotiaat, Helsingissä asuvat ihmiset. He käyttävät ravintolapalveluita useita kertoja viikossa ja ovat kokeiluhalukkaita ja kiinnostuneita ruokatrendeistä. Etnisissä ravintoloissa käydään säännöllisesti. Toisaalta afrikkalaisiin keittiöihin ei olla perehdytty yhtä tasaisesti. Siitä huolimatta, vastaajat toivovat tarjontaa nykyistä enemmän, lisää vaihtoehtoja koko mantereen antimista. He kehuvat kohderavintoloiden ruokatuotteita ja omistajien asiakaslähtöisyyttä. Yleisesti vastaajat toivovat enemmän monipuolisempia etnisiä ravintoloita ja Suomessa vieraampia maita edustettuna. Toiveena on, että etniset ravintolat pysyivät autenttisina ruokakulttuureilleen, eivätkä nojautuisi liikaa nykypäivän tarjontaan.