Työhyvinvointi alle kolme vuotta pankissa työskennelleiden näkökulmasta
Flyktman, Elina (2017)
Flyktman, Elina
Hämeen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705219187
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705219187
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkasteltiin työhyvinvointia alle kolme vuotta pankkityötä tehneiden toimihenkilöiden näkökulmasta. Työn toimeksiantajana toimi OP Etelä-Häme. Tarkoituksena oli selvittää pankkitoimihenkilöiden toiveita työnantajan tarjoamista työhyvinvoinnin tukitoimista työtyytyväisyyden takaamiseksi. Lisäksi työssä pyrittiin selvittämään, millaista osaamista tarvitaan pankkialalla tulevaisuudessa.
Työ rakentui teoriaosuudesta sekä kvantitatiivisesta tutkimuksesta. Teoriaosuudessa käsiteltiin työhyvinvoinnin käsitettä sekä työhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä. Lisäksi teoriaosuudessa tarkasteltiin osaamisen kehittämistä ja digitalisaatiota, joilla on vaikutus työhyvinvointiin. Teoriaosan jälkeen työssä esiteltiin tutkimuksen toteutus tuloksineen sekä lopuksi johtopäätökset.
Työn kvantitatiivinen tutkimus tehtiin kohderyhmälle sähköpostin välityksellä lähetetyn tutkimuskyselyn avulla. Tutkimuskyselyssä kartoitettiin toimihenkilöiden kokemuksia työhyvinvoinnista sekä toivomuksia tukitoimista, joita työnantajan puolesta tulisi nykyisten tukitoimien lisäksi tarjota. Kyselyssä kartoitettiin myös toimihenkilöiden osaamista ja osaamistarpeiden muuttumista digitalisaation seurauksena.
Tutkimuksen tuloksien mukaan toimihenkilöt toivoivat työnantajan tarjoavan kaikille mahdollisuuden sähköpöytään, enemmän tukea liikkumiseen sekä nykyisten tukitoimien ylläpitoa. Toimihenkilöt uskoivat, että tulevaisuudessa pankkialalla on oltava moniosaaja sekä muutoskykyinen. Tutkimuksen avulla saatiin vastaukset työn tutkimusongelmiin ja lisäksi kartoitettua toimihenkilöiden kokemuksia työhyvinvoinnista.
Työ rakentui teoriaosuudesta sekä kvantitatiivisesta tutkimuksesta. Teoriaosuudessa käsiteltiin työhyvinvoinnin käsitettä sekä työhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä. Lisäksi teoriaosuudessa tarkasteltiin osaamisen kehittämistä ja digitalisaatiota, joilla on vaikutus työhyvinvointiin. Teoriaosan jälkeen työssä esiteltiin tutkimuksen toteutus tuloksineen sekä lopuksi johtopäätökset.
Työn kvantitatiivinen tutkimus tehtiin kohderyhmälle sähköpostin välityksellä lähetetyn tutkimuskyselyn avulla. Tutkimuskyselyssä kartoitettiin toimihenkilöiden kokemuksia työhyvinvoinnista sekä toivomuksia tukitoimista, joita työnantajan puolesta tulisi nykyisten tukitoimien lisäksi tarjota. Kyselyssä kartoitettiin myös toimihenkilöiden osaamista ja osaamistarpeiden muuttumista digitalisaation seurauksena.
Tutkimuksen tuloksien mukaan toimihenkilöt toivoivat työnantajan tarjoavan kaikille mahdollisuuden sähköpöytään, enemmän tukea liikkumiseen sekä nykyisten tukitoimien ylläpitoa. Toimihenkilöt uskoivat, että tulevaisuudessa pankkialalla on oltava moniosaaja sekä muutoskykyinen. Tutkimuksen avulla saatiin vastaukset työn tutkimusongelmiin ja lisäksi kartoitettua toimihenkilöiden kokemuksia työhyvinvoinnista.