Tilauksesta kassaan -prosessin kuvaaminen osana toiminnan kehittämistä : Helsingin kaupungin Rakentamispalvelu Stara
Piironen-Hti, Jenni (2017)
Piironen-Hti, Jenni
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705229268
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705229268
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan Helsingin kaupungin rakentamispalvelu Stara, Kaupunkitekniikan ylläpidon lumenvastaanottopalvelun Tilauksesta kassaan -prosessia. Opinnäytetyön tavoitteena on luoda toimeksiantajalle mahdollisimman selkeä kuva prosessin nykytilasta, sen ongelmista ja kehitysmahdollisuuksista. Lähtökohtana kehittämiselle olivat prosessin tehokkuus ja asiakaskokemuksen parantaminen.
Tietoperustassa käsitellään sähköisen taloushallinnon kehitystä ja kehityssuuntaa Suomessa sekä asiakaskokemusta ja siihen vaikuttavia tekijöitä. Lisäksi käydään läpi prosessien kehittämistä sekä Tilauksesta kassaan -prosessin eri vaiheita.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineistoa tutkimukseen kerättiin haastatteluista, sähköisistä kyselyistä, järjestetystä työpajasta sekä SAP-toiminnanohjausjärjestelmästä saaduista suoritustiedoista. Lisäksi tukena käytettiin omia havaintoja sekä oman työn kautta että tutustumalla palvelun sähköiseen palveluun, www-sivuihin ja SAP-toiminnanohjausjärjestelmään.
Saatujen tutkimustulosten perusteella laadittiin prosessin nykytilan kuvaus. Kaikkea aineistoa analysoimalla laadittiin kehittämisehdotus toimeksiantajalle Tilauksesta kassaan -prosessin kehittämiseksi.
Tietoperustassa käsitellään sähköisen taloushallinnon kehitystä ja kehityssuuntaa Suomessa sekä asiakaskokemusta ja siihen vaikuttavia tekijöitä. Lisäksi käydään läpi prosessien kehittämistä sekä Tilauksesta kassaan -prosessin eri vaiheita.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineistoa tutkimukseen kerättiin haastatteluista, sähköisistä kyselyistä, järjestetystä työpajasta sekä SAP-toiminnanohjausjärjestelmästä saaduista suoritustiedoista. Lisäksi tukena käytettiin omia havaintoja sekä oman työn kautta että tutustumalla palvelun sähköiseen palveluun, www-sivuihin ja SAP-toiminnanohjausjärjestelmään.
Saatujen tutkimustulosten perusteella laadittiin prosessin nykytilan kuvaus. Kaikkea aineistoa analysoimalla laadittiin kehittämisehdotus toimeksiantajalle Tilauksesta kassaan -prosessin kehittämiseksi.