Att välja preventivmetod : En kvalitativ intervjustudie om unga kvinnors upplevelser av preventivmedelsrådgivningen
Lithén, Iréne; Envall, Cathrine (2017)
Lithén, Iréne
Envall, Cathrine
Yrkeshögskolan Novia
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705219221
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705219221
Tiivistelmä
Opinnäytetyö:
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia, minkälaisia kokemuksia nuorilla naisilla on ehkäisyneuvolasta. Meidän kysymykset ovat: Miten naiset kokeilevat kohdallisuus, jota he ovat saaneet neuvolakäynnillä? Minkälaisia kokemuksia ja tietoja naisilla on erilaisista ehkäisyvaihtoehdoista ja miten se on otettu huomioon neuvolassa? Miten naisien tilannetta ja elämäntapoja on otettu huomioon ehkäisyneuvolassa? Minkälaista tukea naiset ovat saaneet neuvonantajalta ehkäisymenetelmän valinnassa?
Teoreettisinä lähtökohtina olemme käyttäneet Sigridur Halldorsdottirin hoitotyöteoria ja Anneli Sarvimäen ja Bettina Stenbock-Hultin kuvaus hoitosuhteesta ja itsemääräämisoikeudesta. Aineistomme sisältää kuusi haastattelua 20–23-ikäisillä nuorilla naisilla. Tutkimusmetodina olemme käyttäneet laadullinen sisällysanalyysi Tutkimusmateriaali olemme analysoineet laadullisella sisällysanalyysilla ja tulos olemme tulkinneet peilaamalla teoreettisiin lähtökohtiimme ja aikaisempiin tutkimuksiin.
Tuloksista kävi ilmi että naisilla ovat kokeneet sekä positiivisia että negatiivisia kokemuksia ehkäisyneuvolasta. Naiset väittivät usein, etteivät he olivat saaneet riittävästi informaatiota. Tuli myös ilmi tekijöitä, jotka vaikuttivat naisten ehkäisyvalintaan. Naiset ilmaisivat muutama toivomusta neuvolasta, muun muassa he halusivat enemmän tietoja ehkäisymenetelmien haittavaikutuksista ja vaihtoehtoisista ehkäisymenetelmistä. He halusivat myös että neuvonantaja tukisi heitä ehkäisymenetelmän valinnassa ja myös ottaisi huomioon nuoren naisen seksuaalinen terveys.
Kehitystyö:
Kouluterveydenhoitajan ehkäisymenetelmäkäsikirja – Tuote, joka auttaa
terveydenhoitaja koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa antamaan neuvoja ja tietoja
ehkäisymenetelmistä nuorille naisille – käsikirja ja siihen liittyvä esite
Tämän kehittämistyön tarkoituksena on laatia tuotteen, joka auttaa terveydenhoitaja koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa antamaan neuvoja ja tietoja ehkäisymenetelmistä nuorille naisille.
Kehittämistyön perustuu opinnäytetyöhön ”Ehkäisymenetelmän valinta – Laadullinen tutkimus nuorten naisten kokemuksista ehkäisyneuvolasta” (Envall & Lithén, 2016). Opinnäytetyön tuloksesta tuli esiin että nuoret naiset toivoivat että he olisivat saaneet enemmän tietoja ehkäisymenetelmien haittavaikutuksista ja vaihtoehtoisista ehkäisymenetelmistä ehkäisyneuvolan yhteydessä. Tällä kehittämistyöllä haluamme auttaa terveydenhoitajaa tarjoamaan tätä informaatiota hänen asiakkaalleen. Olemme päättäneet keskittyä koulu- ja opiskeluterveydenhoitajiin, koska heidän asiakkaansa ovat samassa ikäryhmässä kuin ne naiset, jotka haastattelimme opinnäytetyössämme.
Kehittämistyöhömme kuuluu käsikirja ehkäisymenetelmistä, joka terveydenhoitaja voi käyttää saadakseen informaatiota erityisistä menetelmistä sekä siihen liittyvä esite. Esitettä voidaan jakaa terveydenhoitajakäynnin yhteydessä tai se voi olla noudettavissa odotushuoneesta.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia, minkälaisia kokemuksia nuorilla naisilla on ehkäisyneuvolasta. Meidän kysymykset ovat: Miten naiset kokeilevat kohdallisuus, jota he ovat saaneet neuvolakäynnillä? Minkälaisia kokemuksia ja tietoja naisilla on erilaisista ehkäisyvaihtoehdoista ja miten se on otettu huomioon neuvolassa? Miten naisien tilannetta ja elämäntapoja on otettu huomioon ehkäisyneuvolassa? Minkälaista tukea naiset ovat saaneet neuvonantajalta ehkäisymenetelmän valinnassa?
Teoreettisinä lähtökohtina olemme käyttäneet Sigridur Halldorsdottirin hoitotyöteoria ja Anneli Sarvimäen ja Bettina Stenbock-Hultin kuvaus hoitosuhteesta ja itsemääräämisoikeudesta. Aineistomme sisältää kuusi haastattelua 20–23-ikäisillä nuorilla naisilla. Tutkimusmetodina olemme käyttäneet laadullinen sisällysanalyysi Tutkimusmateriaali olemme analysoineet laadullisella sisällysanalyysilla ja tulos olemme tulkinneet peilaamalla teoreettisiin lähtökohtiimme ja aikaisempiin tutkimuksiin.
Tuloksista kävi ilmi että naisilla ovat kokeneet sekä positiivisia että negatiivisia kokemuksia ehkäisyneuvolasta. Naiset väittivät usein, etteivät he olivat saaneet riittävästi informaatiota. Tuli myös ilmi tekijöitä, jotka vaikuttivat naisten ehkäisyvalintaan. Naiset ilmaisivat muutama toivomusta neuvolasta, muun muassa he halusivat enemmän tietoja ehkäisymenetelmien haittavaikutuksista ja vaihtoehtoisista ehkäisymenetelmistä. He halusivat myös että neuvonantaja tukisi heitä ehkäisymenetelmän valinnassa ja myös ottaisi huomioon nuoren naisen seksuaalinen terveys.
Kehitystyö:
Kouluterveydenhoitajan ehkäisymenetelmäkäsikirja – Tuote, joka auttaa
terveydenhoitaja koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa antamaan neuvoja ja tietoja
ehkäisymenetelmistä nuorille naisille – käsikirja ja siihen liittyvä esite
Tämän kehittämistyön tarkoituksena on laatia tuotteen, joka auttaa terveydenhoitaja koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa antamaan neuvoja ja tietoja ehkäisymenetelmistä nuorille naisille.
Kehittämistyön perustuu opinnäytetyöhön ”Ehkäisymenetelmän valinta – Laadullinen tutkimus nuorten naisten kokemuksista ehkäisyneuvolasta” (Envall & Lithén, 2016). Opinnäytetyön tuloksesta tuli esiin että nuoret naiset toivoivat että he olisivat saaneet enemmän tietoja ehkäisymenetelmien haittavaikutuksista ja vaihtoehtoisista ehkäisymenetelmistä ehkäisyneuvolan yhteydessä. Tällä kehittämistyöllä haluamme auttaa terveydenhoitajaa tarjoamaan tätä informaatiota hänen asiakkaalleen. Olemme päättäneet keskittyä koulu- ja opiskeluterveydenhoitajiin, koska heidän asiakkaansa ovat samassa ikäryhmässä kuin ne naiset, jotka haastattelimme opinnäytetyössämme.
Kehittämistyöhömme kuuluu käsikirja ehkäisymenetelmistä, joka terveydenhoitaja voi käyttää saadakseen informaatiota erityisistä menetelmistä sekä siihen liittyvä esite. Esitettä voidaan jakaa terveydenhoitajakäynnin yhteydessä tai se voi olla noudettavissa odotushuoneesta.