Tjänsten Tukijoukot : – en omvälvning inom sponsorering?
Alander, Sofia (2017)
Alander, Sofia
Yrkeshögskolan Arcada
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705229385
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705229385
Tiivistelmä
Yritys GoDoIT Digital Oy on kehittänyt palvelun helpottaakseen seurojen sponsoroinnin keräämistä. Sillä palvelu on uransa alussa, on yritykselle tärkeätä selvittää miten mahdol-liset käyttäjät kokevat palvelun. Tämän työn tarkoituksena on kartoittaa Tukijoukot pal-velun käyttöönoton ja tunnistaa mahdolliset ongelmat jotka syntyvät prosessin aikana. Tulosten perusteella esitetään parannusehdotuksia prosessin käyttöönottoon sekä yleisesti Tukijoukot palveluun. Tutkimuksessa ei käsitellä taloudellisia näkökulmia jotka syntyvät käyttöönoton aikana vaan keskitytään yksinomaan kokemukseen ja toimintoihin.
Jotta tuloksia saataisiin koottua, suoritettiin havainnointi jonka menetelmänä toimi ääneen ajattelu. Tämä tarkoittaa sitä, että tutkija pyytää osallistuja suorittamaan tehtäviä samalla kun he kertovat ajatuksensa ääneen. Tutkimuksen tehtävät kartoitettiin keskustelun pe-rusteella palvelun omistajien kanssa. Käyttöönoton kartoitus muodosti tutkimuksen teh-tävien alustan, jota sovellettiin kuuluvien ohjeiden mukaan. Havainnoinnin tulokset ana-lysoitiin ja arvioitiin soveltaen käyttäjäkokemuksen sekä onboarding teorioita. Käyttäjä-kokemus Tukijoukot palvelun käyttöönotossa havaittiin puutteelliseksi pääasiassa näkö-kulmista hyödyllinen, toivottavaa, haettavissa ja saatavilla. Pääasiassa toteutettiin onbo-ardning teoriaa jossa, keskitytään käyttäjän palvelun käyttöönoton onnistumiseen sekä toimintamallin ohjaukseen. Lopuksi esitetään parannusehdotuksia Tukijoukot palvelulle sekä yhteenveto käyttäjän prosessista kartoitusmallissa.
Jotta tuloksia saataisiin koottua, suoritettiin havainnointi jonka menetelmänä toimi ääneen ajattelu. Tämä tarkoittaa sitä, että tutkija pyytää osallistuja suorittamaan tehtäviä samalla kun he kertovat ajatuksensa ääneen. Tutkimuksen tehtävät kartoitettiin keskustelun pe-rusteella palvelun omistajien kanssa. Käyttöönoton kartoitus muodosti tutkimuksen teh-tävien alustan, jota sovellettiin kuuluvien ohjeiden mukaan. Havainnoinnin tulokset ana-lysoitiin ja arvioitiin soveltaen käyttäjäkokemuksen sekä onboarding teorioita. Käyttäjä-kokemus Tukijoukot palvelun käyttöönotossa havaittiin puutteelliseksi pääasiassa näkö-kulmista hyödyllinen, toivottavaa, haettavissa ja saatavilla. Pääasiassa toteutettiin onbo-ardning teoriaa jossa, keskitytään käyttäjän palvelun käyttöönoton onnistumiseen sekä toimintamallin ohjaukseen. Lopuksi esitetään parannusehdotuksia Tukijoukot palvelulle sekä yhteenveto käyttäjän prosessista kartoitusmallissa.