Lasten lukemista edistämässä : Tietopaketti Kangasalan kirjastolle
Dahlman, Riina (2017)
Dahlman, Riina
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705239637
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705239637
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön toimeksiantaja on Kangasalan kirjasto. Työn tavoitteena oli laatia tietopaketti hankkeeseen, jonka tarkoitus on edistää alle kouluikäisten lasten lukutaidon kehittymistä ja lukuinnon syntymistä. Tietopaketti sisältää lapsiperheiden kirjastopalveluista kertovan esitteen ja valikoimaluettelot lastenkirjallisuudesta sekä kirjallisuudesta vanhemmuuden ja kasvatuksen tueksi. Lastenkirjallisuuden valikoimaluettelo sisältää lisäksi tietoa lukemisen tärkeydestä.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsitellään lukemisen ja lastenkirjojen merkitystä lapsen kehitykselle sekä lukemaan oppimista ja lukutaitoa. Tämän lisäksi kerrotaan kirjaston osuudesta lasten lukemisen edistämisessä ja selvitetään kirjallisuusluetteloiden laatimista. Työn lopussa kuvataan tietopaketin kokoamisprosessia. Laaditut materiaalit ovat opinnäytetyön liitteenä.
Lastenkirjallisuuden valikoimaluettelo sisältää kuva-, satu- ja runokirjoja. Kuvakirjojen avulla lapsi oppii asioita itsestään ja muista. Kuvakirjalistaan valikoituikin tämän seikan perusteella juuri lapsen elämää koskettavia kirjoja, jotka on listattu aihepiireittäin. Näin erilaisiin tilanteisiin sopivat teokset ovat helposti löydettävissä. Satukirjojen valinnassa haluttiin huomioida niin nykysadut kuin perinteisetkin sadut, jotka ovat sukupolvelta toiselle säilyneitä ja hyviä moraalikäsitysten opettajia. Runokirjojen valinnassa on puolestaan huomioitu myös vauvat, koska juuri runojen ja lorujen kuunteleminen ovat sopivia lapsen ensimmäisiksi kirjallisiksi kokemuksiksi.
Aikuisten kirjallisuuden valikoimaluettelo haluttiin mukaan tietopakettiin tukemaan vanhempien kasvatustyötä. Kirjallisuuden kautta vanhempi voi löytää apua ongelmallisiin kasvatustilanteisiin ja muihin perhe-elämän haasteisiin. Samalla hän oppii ymmärtämään lapsen kehitystä ja lukemisen merkityksen lapsen kasvussa. Luettelo sisältää listan kasvatusoppaita sekä muita tietokirjoja ja kaunokirjoja lapsista, vanhemmuudesta ja perhe-elämästä. Luettelon lopusta löytyy kirjallisuutta perheen yhteisiin toimintatuokioihin. Yhtenä teemana tässä viimeisessä listassa on lukeminen.
Opinnäytetyössä laadittua tietopakettia on tarkoitus jakaa hankkeessa mukana oleville yhteistyökumppaneille ja heidän asiakkailleen kirjastonkäytön ja lapsille lukemisen lisäämiseksi. Valikoimaluettelot ja kirjastoesite ovat kuitenkin hyödynnettävissä erikseen, ja niitä voidaan jakaa myös hankkeen ulkopuolella. Valikoimaluettelot on mahdollista siirtää kirjaston verkkosivuille, jolloin ne ovat entistä useamman ulottuvilla. Aiheita lastenkirjojen valikoimaluetteloiksi riittää edelleen. Jatkossa sellaisen voisi tehdä esimerkiksi lasten tietokirjallisuudesta. Valikoimaluetteloita ja kirjastoesitteitä voitaisiin laatia myös muille kohderyhmille kuten senioreille ja erilaisille harrastepiireille.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsitellään lukemisen ja lastenkirjojen merkitystä lapsen kehitykselle sekä lukemaan oppimista ja lukutaitoa. Tämän lisäksi kerrotaan kirjaston osuudesta lasten lukemisen edistämisessä ja selvitetään kirjallisuusluetteloiden laatimista. Työn lopussa kuvataan tietopaketin kokoamisprosessia. Laaditut materiaalit ovat opinnäytetyön liitteenä.
Lastenkirjallisuuden valikoimaluettelo sisältää kuva-, satu- ja runokirjoja. Kuvakirjojen avulla lapsi oppii asioita itsestään ja muista. Kuvakirjalistaan valikoituikin tämän seikan perusteella juuri lapsen elämää koskettavia kirjoja, jotka on listattu aihepiireittäin. Näin erilaisiin tilanteisiin sopivat teokset ovat helposti löydettävissä. Satukirjojen valinnassa haluttiin huomioida niin nykysadut kuin perinteisetkin sadut, jotka ovat sukupolvelta toiselle säilyneitä ja hyviä moraalikäsitysten opettajia. Runokirjojen valinnassa on puolestaan huomioitu myös vauvat, koska juuri runojen ja lorujen kuunteleminen ovat sopivia lapsen ensimmäisiksi kirjallisiksi kokemuksiksi.
Aikuisten kirjallisuuden valikoimaluettelo haluttiin mukaan tietopakettiin tukemaan vanhempien kasvatustyötä. Kirjallisuuden kautta vanhempi voi löytää apua ongelmallisiin kasvatustilanteisiin ja muihin perhe-elämän haasteisiin. Samalla hän oppii ymmärtämään lapsen kehitystä ja lukemisen merkityksen lapsen kasvussa. Luettelo sisältää listan kasvatusoppaita sekä muita tietokirjoja ja kaunokirjoja lapsista, vanhemmuudesta ja perhe-elämästä. Luettelon lopusta löytyy kirjallisuutta perheen yhteisiin toimintatuokioihin. Yhtenä teemana tässä viimeisessä listassa on lukeminen.
Opinnäytetyössä laadittua tietopakettia on tarkoitus jakaa hankkeessa mukana oleville yhteistyökumppaneille ja heidän asiakkailleen kirjastonkäytön ja lapsille lukemisen lisäämiseksi. Valikoimaluettelot ja kirjastoesite ovat kuitenkin hyödynnettävissä erikseen, ja niitä voidaan jakaa myös hankkeen ulkopuolella. Valikoimaluettelot on mahdollista siirtää kirjaston verkkosivuille, jolloin ne ovat entistä useamman ulottuvilla. Aiheita lastenkirjojen valikoimaluetteloiksi riittää edelleen. Jatkossa sellaisen voisi tehdä esimerkiksi lasten tietokirjallisuudesta. Valikoimaluetteloita ja kirjastoesitteitä voitaisiin laatia myös muille kohderyhmille kuten senioreille ja erilaisille harrastepiireille.