Sosiaalinen media iskelmäartistin viestinnässä : tapaus Charles Plogman
Isotalo, Ilari (2017)
Isotalo, Ilari
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704285766
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704285766
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä selvitetään sosiaalisen median voimaa iskelmäartistin viestinnässä. Tutkimuskohteenani on Charles Plogman, joka on kaivannut viestintäänsä uutta sisältöä erityisesti sosiaalisen median avulla.
Pääkysymyksenäni on, miten sosiaalisen median viestinnästä saadaan tehokasta ja systemaattista artistille, jolla ei ole resursseja palkata taakseen täyspäiväistä viestintäammattilaista. Miten viestintä pystytään kohdentamaan yli 40-vuotiaille kuluttajille, jotka muodostavat suurimman osan Plogmanin faneista? Viestintäsuunnitelman pohjana toimii kysely, johon vastasivat Plogmanin sivujen tykkääjät. Vastaajat olivat satunnaisia Plogmanin sivujen kuluttajia ja he vastasivat kyselyyn anonyymisti.
Viestintäsuunnitelma rakentuu pelkästään Facebookin kautta tapahtuvaan viestintään. Tutkimuksessa sivutaan myös muita sosiaalisen median alustoja. Suunnitelman pohjana olleeseen kuluttajakyselyn osallistui 164 Plogmanin Facebook-sivun seuraajaa. Sen avulla kartoitimme tykkääjien sosiaalisen median käyttäytymistä.
Kyselystä selvisi, että Plogmanin yleisöt ovat aktiivisia ja innokkaita Facebook-kuluttajia. Se antaa hyvät lähtökohdat artistille, jonka tavoite on kasvattaa Facebook-sivujen tykkääjämäärä 10 000 tykkääjään vuoden 2017 loppuun mennessä.
Lopputuloksena valmistuneesta viestintäsuunnitelmasta paljastuu, että yli 40-vuotiaat kaipaavat tasaisesti sisältöjä myös sosiaalisessa mediassa. Sen takia on tärkeää pystyä tuottamaan tarpeeksi suunnitelmallista viestintää sosiaalisen median kanaviin Facebook etunenässä. Viestintäsuunnitelman päätavoitteet ovatkin järjestelmällisyys ja sisällön tasainen tuottaminen.
Pääkysymyksenäni on, miten sosiaalisen median viestinnästä saadaan tehokasta ja systemaattista artistille, jolla ei ole resursseja palkata taakseen täyspäiväistä viestintäammattilaista. Miten viestintä pystytään kohdentamaan yli 40-vuotiaille kuluttajille, jotka muodostavat suurimman osan Plogmanin faneista? Viestintäsuunnitelman pohjana toimii kysely, johon vastasivat Plogmanin sivujen tykkääjät. Vastaajat olivat satunnaisia Plogmanin sivujen kuluttajia ja he vastasivat kyselyyn anonyymisti.
Viestintäsuunnitelma rakentuu pelkästään Facebookin kautta tapahtuvaan viestintään. Tutkimuksessa sivutaan myös muita sosiaalisen median alustoja. Suunnitelman pohjana olleeseen kuluttajakyselyn osallistui 164 Plogmanin Facebook-sivun seuraajaa. Sen avulla kartoitimme tykkääjien sosiaalisen median käyttäytymistä.
Kyselystä selvisi, että Plogmanin yleisöt ovat aktiivisia ja innokkaita Facebook-kuluttajia. Se antaa hyvät lähtökohdat artistille, jonka tavoite on kasvattaa Facebook-sivujen tykkääjämäärä 10 000 tykkääjään vuoden 2017 loppuun mennessä.
Lopputuloksena valmistuneesta viestintäsuunnitelmasta paljastuu, että yli 40-vuotiaat kaipaavat tasaisesti sisältöjä myös sosiaalisessa mediassa. Sen takia on tärkeää pystyä tuottamaan tarpeeksi suunnitelmallista viestintää sosiaalisen median kanaviin Facebook etunenässä. Viestintäsuunnitelman päätavoitteet ovatkin järjestelmällisyys ja sisällön tasainen tuottaminen.