Virtuaalinen johtajuus : 4 + 1 casea virtuaalisesta johtajuudesta ja johtamisesta
Khan-Vesterinen, Yasmin (2017)
Khan-Vesterinen, Yasmin
Hämeen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705229521
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705229521
Tiivistelmä
Nopeasti kasvavan globalisaation ja teknologian kehittymisen myötä johtaminen ja johtajuus kohtaavat uudenlaisia mahdollisuuksia ja haasteita. Monet organisaatiot kasvavat globaalisti, mikä merkitsee työntekijöiden sijoittumista maantieteellisesti, aikavyöhykkeellisesti ja kulttuurisesti laajoille alueille. Tämä merkitsee sitä, että johtamisessa ja johtajuudessa joudutaan hyödyntämään entistä enemmän virtuaalisia työvälineitä. Virtuaalinen johtajuus onkin tarvittava ydinosaamisalue tämän hetken johtajuudessa ja johtamisessa.
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana oli HAMK:n Älykkäät palvelut-tutkimusyksikkö. Työn tarkoituksena oli selvittää virtuaalista johtajuutta ja johtamista ilmiönä, mitä virtuaalisia työvälineitä hyödynnetään, miten usein viestintää ja vuorovaikutusta tapahtuu, minkälaisia ovat haasteet ja mitä valmiuksia ja vahvuuksia menestyksellisessä virtuaalisessa johtajuudessa ja johtamisessa tarvitaan.
Teoreettisessa viitekehyksessä tarkasteltiin laajasti virtuaalista johtamista, johtajuutta ja sen kehittymistä, itsensä johtamista, vuorovaikutustaitoja ja luottamuksen rakentamista. Tutkimuksellisena lähestymistapana on case-tutkimus, jossa aineisto kerättiin teemahaastattelua hyödyntäen. Tutkimukseen osallistui neljä case-organisaatiota ja yksi toimialan tasolla esiintyvä case.
Tämän case-tutkimuksen päätutkimustuloksena voitiin todeta, että virtuaalinen johtajuus oli aktiivista ja tavoitteellista vuorovaikutusta ja viestintää virtuaalisia viestintävälineitä hyödyntämällä. Luottamus oli tärkein perusta virtuaaliselle työskentelylle. Tämä case-tutkimus korosti erityisesti luottamuksen ja vuorovaikutuksen välistä kiinteää yhteyttä. Tutkimuksessa tunnistettiin muun muassa fyysiseen etäisyyteen ja esimiestehtävään liittyviä haasteita sekä työntekijöiden työssään kokemia haasteita.
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana oli HAMK:n Älykkäät palvelut-tutkimusyksikkö. Työn tarkoituksena oli selvittää virtuaalista johtajuutta ja johtamista ilmiönä, mitä virtuaalisia työvälineitä hyödynnetään, miten usein viestintää ja vuorovaikutusta tapahtuu, minkälaisia ovat haasteet ja mitä valmiuksia ja vahvuuksia menestyksellisessä virtuaalisessa johtajuudessa ja johtamisessa tarvitaan.
Teoreettisessa viitekehyksessä tarkasteltiin laajasti virtuaalista johtamista, johtajuutta ja sen kehittymistä, itsensä johtamista, vuorovaikutustaitoja ja luottamuksen rakentamista. Tutkimuksellisena lähestymistapana on case-tutkimus, jossa aineisto kerättiin teemahaastattelua hyödyntäen. Tutkimukseen osallistui neljä case-organisaatiota ja yksi toimialan tasolla esiintyvä case.
Tämän case-tutkimuksen päätutkimustuloksena voitiin todeta, että virtuaalinen johtajuus oli aktiivista ja tavoitteellista vuorovaikutusta ja viestintää virtuaalisia viestintävälineitä hyödyntämällä. Luottamus oli tärkein perusta virtuaaliselle työskentelylle. Tämä case-tutkimus korosti erityisesti luottamuksen ja vuorovaikutuksen välistä kiinteää yhteyttä. Tutkimuksessa tunnistettiin muun muassa fyysiseen etäisyyteen ja esimiestehtävään liittyviä haasteita sekä työntekijöiden työssään kokemia haasteita.