Simulaatio-opinnot moniammatillisessa koulutuksessa terveydenhuollossa - kirjallisuuskatsaus
Pöyry, Liisa (2017)
Pöyry, Liisa
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705239579
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705239579
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, onko moniammatillisista simulaatioista hyötyä sosiaali- ja terveydenhuollon opinnoissa. Opinnäytetyön tilaaja on Laurea Hyvinkään ammattikorkeakoulun Simulaatio-oppiminen ja –opetus kasvuun hanke. Menetelmänä käytetään kuvailevaa kirjallisuuskatsausta. Tutkimusaineistoa on haettu kansallisista ja kansainvälisistä tutkimuksista Medicin, Cinahlin sekä PubMedin tietokantahauilla.
Moniammatillinen yhteistyö on tärkeässä osassa asiakaslähtöisessä ja turvallisessa hoitotyössä. Suomessa meneillään oleva sosiaali- ja terveydenhuollon integraatio tekee aiheesta ajankohtaisen. Kuitenkin nykyiset sosiaali- ja terveysalan tutkinto-opinnot ovat hyvin erillään toisistaan. Onkin syytä pohtia tapoja, jolla moniammatillisuutta päästäisiin kehittämään jo opintojen aikana. Hyvin suunnitellut moniammatilliset simulaatiot voisivat olla yksi keino tähän. Todellisen tilanteen jäljitelmänä, simulaatiot pääsevät lähelle reaalimaailmaa ja opiskelijat voivat harjoitella yhteistyötaitoja turvallisesti ja potilaita vaarantamatta.
Kirjallisuuskatsaus osoitti, että moniammatillista simulaatioista voi olla todellista hyötyä sosiaali- ja terveydenhuollon opinnoissa. Ne kehittivät opiskelijoiden kommunikaatio ja yhteistyötaitoja ja toivat varmuutta ja kokemusta toimia moniammatillisessa tiimissä. Opiskelijat kokivat simulaatiot positiivisina oppimiskokemuksina ja he arvostivat mahdollisuutta moniammatillisuuden kehittämiseen jo opiskeluaikana. Moniammatilliset opinnot kiteytettiin usein lauseeseen ”It is a matter of learning with, from and about each other”. Voidaankin todeta, että moniammatilliset simulaatiot ovat varteenotettava keino edistää moniammatillisuuden kehittymistä sosiaali- ja terveydenhuollon opinnoissa.
Moniammatillinen yhteistyö on tärkeässä osassa asiakaslähtöisessä ja turvallisessa hoitotyössä. Suomessa meneillään oleva sosiaali- ja terveydenhuollon integraatio tekee aiheesta ajankohtaisen. Kuitenkin nykyiset sosiaali- ja terveysalan tutkinto-opinnot ovat hyvin erillään toisistaan. Onkin syytä pohtia tapoja, jolla moniammatillisuutta päästäisiin kehittämään jo opintojen aikana. Hyvin suunnitellut moniammatilliset simulaatiot voisivat olla yksi keino tähän. Todellisen tilanteen jäljitelmänä, simulaatiot pääsevät lähelle reaalimaailmaa ja opiskelijat voivat harjoitella yhteistyötaitoja turvallisesti ja potilaita vaarantamatta.
Kirjallisuuskatsaus osoitti, että moniammatillista simulaatioista voi olla todellista hyötyä sosiaali- ja terveydenhuollon opinnoissa. Ne kehittivät opiskelijoiden kommunikaatio ja yhteistyötaitoja ja toivat varmuutta ja kokemusta toimia moniammatillisessa tiimissä. Opiskelijat kokivat simulaatiot positiivisina oppimiskokemuksina ja he arvostivat mahdollisuutta moniammatillisuuden kehittämiseen jo opiskeluaikana. Moniammatilliset opinnot kiteytettiin usein lauseeseen ”It is a matter of learning with, from and about each other”. Voidaankin todeta, että moniammatilliset simulaatiot ovat varteenotettava keino edistää moniammatillisuuden kehittymistä sosiaali- ja terveydenhuollon opinnoissa.