Kuka pärjää ja kuka ei? : Nuorten itsenäistymisen tukeminen sijaishuollossa
Lyytikäinen, Lari (2017)
Lyytikäinen, Lari
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705239589
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705239589
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tarkastelee ja pohtii sijaishuollossa olevien nuorten itsenäistymispalvelua ja sitä, kuinka toimintaa siellä tulisi muuttaa, jotta nuoret menestyisivät mahdollisimman hyvin omassa elämässään sijoituksen jälkeen. Tilaajana toimii työnantajani Konstan Koti ja Koulu Oy. Kehittäminen kohdentuu sijaishuollossa ja itsenäistymispalvelun parissa oleviin nuoriin ja heidän kanssaan työskentelevien tahojen toimintamenetelmiin.
Opinnäytetyön idea kumpusi omista havainnoistani ja kokemuksestani, että itsenäistyminen ja oman elämän hallinta ovat nuorelle tärkeitä ja olennaisia taitoja ja niitä tulisi opetella erityisesti sijaishuollon loppuvaiheessa. Uskon vahvasti nimenomaan henkiseen hyvinvointiin ja itsetunnon vahvistamiseen, matkalla jossa tarkoitus on saada itseensä luottava ja omiin mahdollisuuksiinsa uskova nuori maailmalle. Työni teoreettisena taustana toimii Albert Banduran sosiaalis-kognitiivinen teoria ja sen myötä tarkastelen minäkäsityksen ja minäpystyvyyden käsitteitä sekä näiden merkitystä ihmisen menestymiselle ja hyvinvoinnille.
Työssä on toimintatutkimuksellinen lähestymistapa ja sen on tarkoitus toimia Konstan Koti ja Koulu Oy:n itsenäistymistyöskentelyn kehittämisvälineenä. Työhön on kerätty aineistoa keskustelemalla nuorten kanssa, niin laajempana ryhmänä kuin kahden kesken. Kahdenkeskisissä keskusteluissa olen hyödyntänyt tiedonkeruun menetelmänä syvähaastattelua. Lopputuloksena olen saanut muodostettua kokonaiskuvaa siitä, mitä nuorten menestyminen sijaishuollon päätyttyä edellyttää nuorelta itseltään ja kuinka me voimme tukea näiden edellytysten täyttymistä.
Loppupäätelmäni on, että yksilön menestyminen siviilissä riippuu hyvin pitkälti henkisestä vahvuudesta, joka koostuu sisäisestä tasapainosta ja hyvästä itsetunnosta. Sijaishuollossa on löydettävä nykyistä parempia keinoja näiden vahvistamiseen, jotta voimme saada parempia lopputuloksia. Toisaalta menestyksekkään kasvatustyön perusta on kohtaamisen kautta tapahtuva aito ja toimiva kontakti lapseen tai nuoreen. Ilman toimivaa keskinäistä suhdetta muidenkin tukitoimenpiteiden arvo voidaan kyseenalaistaa.
Opinnäytetyön idea kumpusi omista havainnoistani ja kokemuksestani, että itsenäistyminen ja oman elämän hallinta ovat nuorelle tärkeitä ja olennaisia taitoja ja niitä tulisi opetella erityisesti sijaishuollon loppuvaiheessa. Uskon vahvasti nimenomaan henkiseen hyvinvointiin ja itsetunnon vahvistamiseen, matkalla jossa tarkoitus on saada itseensä luottava ja omiin mahdollisuuksiinsa uskova nuori maailmalle. Työni teoreettisena taustana toimii Albert Banduran sosiaalis-kognitiivinen teoria ja sen myötä tarkastelen minäkäsityksen ja minäpystyvyyden käsitteitä sekä näiden merkitystä ihmisen menestymiselle ja hyvinvoinnille.
Työssä on toimintatutkimuksellinen lähestymistapa ja sen on tarkoitus toimia Konstan Koti ja Koulu Oy:n itsenäistymistyöskentelyn kehittämisvälineenä. Työhön on kerätty aineistoa keskustelemalla nuorten kanssa, niin laajempana ryhmänä kuin kahden kesken. Kahdenkeskisissä keskusteluissa olen hyödyntänyt tiedonkeruun menetelmänä syvähaastattelua. Lopputuloksena olen saanut muodostettua kokonaiskuvaa siitä, mitä nuorten menestyminen sijaishuollon päätyttyä edellyttää nuorelta itseltään ja kuinka me voimme tukea näiden edellytysten täyttymistä.
Loppupäätelmäni on, että yksilön menestyminen siviilissä riippuu hyvin pitkälti henkisestä vahvuudesta, joka koostuu sisäisestä tasapainosta ja hyvästä itsetunnosta. Sijaishuollossa on löydettävä nykyistä parempia keinoja näiden vahvistamiseen, jotta voimme saada parempia lopputuloksia. Toisaalta menestyksekkään kasvatustyön perusta on kohtaamisen kautta tapahtuva aito ja toimiva kontakti lapseen tai nuoreen. Ilman toimivaa keskinäistä suhdetta muidenkin tukitoimenpiteiden arvo voidaan kyseenalaistaa.