Visuaalinen identiteetti uudelle yritykselle
Webb, Oliver (2017)
Webb, Oliver
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705188909
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705188909
Tiivistelmä
Tutkimukseni aiheessa yhdistyy visuaalinen suunnittelu ja kasvava digitaalinen suunnittelu. Ensimmäinen tutkimuskysymykseni on, mitä on yrityksen visuaalinen identiteetti? Kysymyksen lopputuloksessa selviää, mitä kuuluu yrityksen visuaaliseen identiteettiin ja miten sellainen rakennetaan yritykselle. Toinen kysymys on miten yrityksen visuaalista identiteettiä voidaan hyödyntää digitaalisessa ympäristössä. Tästä tulee ilmi, miten visuaaliset elementit voidaan yhdistää digitaaliseen pohjaan. Nykyään suurin osa nähtävissä olevista visuaalisista materiaaleista nähdään digitaalisten laitteiden ruuduista.
Työssä suunnitellaan aluksi visuaalinen identiteetti, johon kuuluvat logo, värit, typografia ja kuvitukset. Näitä elementtejä käytetään myös verkkosivun suunnittelemiseen. Sen jälkeen analysoidaan verkkosivuston elementtien toimivuutta ja elementtien luomaa käyttökokemusta.
Työssä käytetyt tutkimusmenetelmät ovat benchmarking, dokumenttianalyysi, semioottinen analyysi ja kognitiivinen läpikäynti. Benchmarkingin avulla selviää, miten kilpailevat yritykset ovat tuoneet visuaalisen identiteettinsä esille. Dokumenttianalyysissä katsotaan erilaisia lähteitä ja artikkeleita, jotta voi hahmottaa kaikkia eri osa-alueita. Semioottisen tutkimuksen avulla selvitetään, mitä visuaalisten elementtien katsoja yhdistää elementteihin ja tämän perusteella analysoidaan käyttökokemuksia. Kogniitiivinen läpikäynti kohdistuu responsiiviseen verkkosivutaittoon. Responsiivisuus tarkoittaa, että sivusto mukautuu päätelaitteiden mukaan. Tutkimuksen avulla selvitetään, millaisena kävijä pitää verkkosivustoa ja miten kävijä löytää tarvitsemansa tiedon.
Tutkimuksen lopputuloksena selviää, että yrityksen visuaalinen identiteetti koostuu kolmesta eri osapuolesta ja ne ovat: identiteetti, profiili ja imago. Nämä kolme yhdessä muodostavat lopulta yritykselle sen visuaalisen identiteetin. Toisen kysymyksen vastaus löytyy työn idea- ja konseptointivaiheessa, jossa tulee esille miten elementit hyödynnetään digitaaliseen pohjaan.
Työssä suunnitellaan aluksi visuaalinen identiteetti, johon kuuluvat logo, värit, typografia ja kuvitukset. Näitä elementtejä käytetään myös verkkosivun suunnittelemiseen. Sen jälkeen analysoidaan verkkosivuston elementtien toimivuutta ja elementtien luomaa käyttökokemusta.
Työssä käytetyt tutkimusmenetelmät ovat benchmarking, dokumenttianalyysi, semioottinen analyysi ja kognitiivinen läpikäynti. Benchmarkingin avulla selviää, miten kilpailevat yritykset ovat tuoneet visuaalisen identiteettinsä esille. Dokumenttianalyysissä katsotaan erilaisia lähteitä ja artikkeleita, jotta voi hahmottaa kaikkia eri osa-alueita. Semioottisen tutkimuksen avulla selvitetään, mitä visuaalisten elementtien katsoja yhdistää elementteihin ja tämän perusteella analysoidaan käyttökokemuksia. Kogniitiivinen läpikäynti kohdistuu responsiiviseen verkkosivutaittoon. Responsiivisuus tarkoittaa, että sivusto mukautuu päätelaitteiden mukaan. Tutkimuksen avulla selvitetään, millaisena kävijä pitää verkkosivustoa ja miten kävijä löytää tarvitsemansa tiedon.
Tutkimuksen lopputuloksena selviää, että yrityksen visuaalinen identiteetti koostuu kolmesta eri osapuolesta ja ne ovat: identiteetti, profiili ja imago. Nämä kolme yhdessä muodostavat lopulta yritykselle sen visuaalisen identiteetin. Toisen kysymyksen vastaus löytyy työn idea- ja konseptointivaiheessa, jossa tulee esille miten elementit hyödynnetään digitaaliseen pohjaan.