Kosmetiikan osto- ja käyttötutkimus
Mäkelä, Heidi; Lähteenmäki, Jenni (2017)
Mäkelä, Heidi
Lähteenmäki, Jenni
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705239633
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705239633
Tiivistelmä
Opinnäytetyönä suunniteltiin ja toteutettiin kyselytutkimus, jonka avulla selvitettiin minkälainen on suomalainen kosmetiikan kuluttaja. Tutkimuksen avulla kerättiin ajankohtaista tietoa suomalaisten kosmetiikan kulutuksesta ja ostokäyttäytymisestä. Toimeksiantajana toimi kosmetiikka-alan Yritys X, joka voi hyödyntää tutkimuksesta saatuja tuloksia markkinoinnissaan.
Opinnäytetyönä tehty tutkimus pohjautui toimeksiantajan 2016 tekemään kyselytutkimukseen. Sitä kehitettiin ja uudistettiin, jotta se saatiin sisällöltään ajan tasalle. Tutkimuksessa nostettiin esiin uusia aihealueita ja trendejä mukaan lukien bloggaaminen, videobloggaaminen ja verkkokaupan yleistyminen.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin ostokäyttäytymistä ja markkinointia. Tutkimuksessa keskityttiin kosmetiikan käyttämisen ja brändien lisäksi muun muassa siihen, mikä vaikuttaa kuluttajien ostopäätökseen ja ostopaikan valintaan. Markkinointiin keskityttiin, koska tehdystä tutkimuksesta on eniten hyötyä toimeksiantajalle heidän markkinoinnissaan.
Tutkimus toteutettiin verkkokyselynä toimeksiantajan asiakkaille SurveyMonkey-palvelussa. Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista (eli määrällistä) tutkimusmenetelmää, koska se soveltui tutkimustulosten käsittelyyn parhaiten tutkimuksen laajuuden ja suuren otannan takia. Tutkimuksessa oli myös kvalitatiivisen (eli laadullisen) tutkimuksen piirteitä, koska osaan kysymyksistä sai antaa avoimen vastauksen.
Tutkimustulosten avulla saatiin yksityiskohtaista tietoa pidetyimmistä kosmetiikkabrändeistä ja -trendeistä, ostopäätökseen vaikuttavista tekijöistä, ostopaikoista, kosmetiikkaan kuluvista rahamääristä sekä esimerkiksi bloggaajien ja videobloggaajien vaikutuksesta kuluttajien ostokäyttäytymiseen. Tulosten pohjalta pystyttiin rakentamaan profiili suomalaiselle kosmetiikan kuluttajalle.
Tutkimukseen vastasi yhteensä 3026 henkilöä 9838 kyselyn saaneista toimeksiantajan asiakkaista. Tutkimuksen vastausprosentiksi tuli 31 %, mihin ollaan hyvin tyytyväisiä. Suuren vastausprosentin valossa tutkimustulokset ovat luotettavia. Tutkimustulokset ja opinnäytetyössä käyty teoria tukivat toisiaan, joten tutkimus oli onnistunut.
Opinnäytetyönä tehty tutkimus pohjautui toimeksiantajan 2016 tekemään kyselytutkimukseen. Sitä kehitettiin ja uudistettiin, jotta se saatiin sisällöltään ajan tasalle. Tutkimuksessa nostettiin esiin uusia aihealueita ja trendejä mukaan lukien bloggaaminen, videobloggaaminen ja verkkokaupan yleistyminen.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin ostokäyttäytymistä ja markkinointia. Tutkimuksessa keskityttiin kosmetiikan käyttämisen ja brändien lisäksi muun muassa siihen, mikä vaikuttaa kuluttajien ostopäätökseen ja ostopaikan valintaan. Markkinointiin keskityttiin, koska tehdystä tutkimuksesta on eniten hyötyä toimeksiantajalle heidän markkinoinnissaan.
Tutkimus toteutettiin verkkokyselynä toimeksiantajan asiakkaille SurveyMonkey-palvelussa. Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista (eli määrällistä) tutkimusmenetelmää, koska se soveltui tutkimustulosten käsittelyyn parhaiten tutkimuksen laajuuden ja suuren otannan takia. Tutkimuksessa oli myös kvalitatiivisen (eli laadullisen) tutkimuksen piirteitä, koska osaan kysymyksistä sai antaa avoimen vastauksen.
Tutkimustulosten avulla saatiin yksityiskohtaista tietoa pidetyimmistä kosmetiikkabrändeistä ja -trendeistä, ostopäätökseen vaikuttavista tekijöistä, ostopaikoista, kosmetiikkaan kuluvista rahamääristä sekä esimerkiksi bloggaajien ja videobloggaajien vaikutuksesta kuluttajien ostokäyttäytymiseen. Tulosten pohjalta pystyttiin rakentamaan profiili suomalaiselle kosmetiikan kuluttajalle.
Tutkimukseen vastasi yhteensä 3026 henkilöä 9838 kyselyn saaneista toimeksiantajan asiakkaista. Tutkimuksen vastausprosentiksi tuli 31 %, mihin ollaan hyvin tyytyväisiä. Suuren vastausprosentin valossa tutkimustulokset ovat luotettavia. Tutkimustulokset ja opinnäytetyössä käyty teoria tukivat toisiaan, joten tutkimus oli onnistunut.