Mielikuvat Info-Kirjakauppa Oy:n mainoslehdistä
Liimatainen, Mari (2010)
Liimatainen, Mari
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004236836
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004236836
Tiivistelmä
Opinnäyteyöni tarkoituksena on tutkia Info-Kirjakauppa Oy:n tiettyjen mainoslehtien luomia mielikuvia. Mainonta vaikuttaa katsojaan tuottamalla mielikuvia yrityksestä ja tuotteesta. Mielikuvan muodostuminen on yksilöllinen ja monimutkainen prosessi. Oikeanlaisia tehokeinoja käyttämällä voidaan luoda yrityksen tavoittelema mielikuva.
Info-ketju on perustettu vuonna 1972 ja on edelleen Suomen suurin yksityinen kirjakauppaketju. Infon vali-koima koostuu kirjoista, paperi- ja koulutarvikkeista sekä atk- ja toimistotarvikkeista. Info-ketjuun kuuluu 45 kirjakauppaa ja 26 toimistotukkua. Info-Kirjakauppaketjun toimitusjohtaja Arto Lahdenperä antoi syksyllä 2008 toimeksiannon mainostoimisto Hinkulle yrityksen mainoslehtiä koskevasta tutkimuksesta koko Suomen markkina-alueella. Mainoslehdet ovat osoitteetonta suoramainontaa. Tarkoitus oli tutkia mainonnan asiakkaassa herättämiä mielikuvia, ja lisäksi niiden heijastumista yrityskuvaan. Tutkin vastaako mainonnan antama mielikuva koettua myymälässä asiointia eli välittyykö esimerkiksi myymä-län viihtyisyys ja palvelualttius myös mainonnan tunnelmoinnista. Tutkimus toteutettiin verkkokyselynä kesällä 2009.
Info-ketju on perustettu vuonna 1972 ja on edelleen Suomen suurin yksityinen kirjakauppaketju. Infon vali-koima koostuu kirjoista, paperi- ja koulutarvikkeista sekä atk- ja toimistotarvikkeista. Info-ketjuun kuuluu 45 kirjakauppaa ja 26 toimistotukkua. Info-Kirjakauppaketjun toimitusjohtaja Arto Lahdenperä antoi syksyllä 2008 toimeksiannon mainostoimisto Hinkulle yrityksen mainoslehtiä koskevasta tutkimuksesta koko Suomen markkina-alueella. Mainoslehdet ovat osoitteetonta suoramainontaa. Tarkoitus oli tutkia mainonnan asiakkaassa herättämiä mielikuvia, ja lisäksi niiden heijastumista yrityskuvaan. Tutkin vastaako mainonnan antama mielikuva koettua myymälässä asiointia eli välittyykö esimerkiksi myymä-län viihtyisyys ja palvelualttius myös mainonnan tunnelmoinnista. Tutkimus toteutettiin verkkokyselynä kesällä 2009.