Sosiaalisen median markkinointistrategian välineet Tilassa Oy:lle
Vanninen, Merika; Oinonen, Essi (2017)
Vanninen, Merika
Oinonen, Essi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705239737
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705239737
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on onnistuneen sosiaalisen median markkinointistrategian työkalujen selvittäminen toimeksiantajayritys Tilassa Oy:n näkökulmasta. Yritys koki, että heidän markkinointiaan sosiaalisessa mediassa tulisi kehittää. Opinnäytetyön tarkoituksena on määrittää työkalut tehokkaan sosiaalisen median markkinointistrategian luomiseen Tilassa Oy:lle ja olla hyödyksi myös muille pienille ja keskisuurille yrityksille. Tavoite on johdatella lukija sosiaalisen median maailmaan ja auttaa heitä ymmärtämään, mitä täytyy ottaa huomioon panostettaessa yrityksen, erityisesti Tilassa Oy:n, sosiaalisen median markkinointiin perinteisen markkinoinnin rinnalla.
Opinnäytetyön teoriaviitekehys koostuu sosiaalisen median kanavien esittelystä, digitaalisen B2B-markkinoinnin prosessin kartoittamisesta ja Tilassa Oy:n sosiaalisen median markkinointistrategian luomista hyödyntävien välineiden hahmottamisesta. Teoriaosuudessa on käsitelty niitä aiheita, jotka tukevat sekä Tilassa Oy:n sosiaalisen median markkinointistrategian luomista että tutkimusosuudessa ilmenneitä havaintoja.
Opinnäytetyön tutkivassa osuudessa hyödynnettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimus- ja analysointimenetelmää. Aineiston keruu toteutettiin haastatteluilla, joiden avulla selvitettiin, missä sosiaalisen median kanavissa Tilassa Oy:n asiakkaat ovat, mikä heitä kiinnostaa ja kuinka heidät tavoittaa. Tulosten avulla Tilassa Oy voi kehittää sosiaalisen median markkinointistrategiaansa valitsemalla oikeat kanavat ja sisältö oikealle kohderyhmälle sekä olemalla enemmän näkyvillä ja aktiivinen potentiaalisten asiakkaiden keskuudessa.
Opinnäytetyön luvussa Johtopäätökset on kuvattu jatkokehotukset sosiaalisen median markkinoinnissa menestymiseen. Tilassa Oy:n tulee määrittää markkinoinnissa käytettävä budjetti, muistaa brändille tyypillinen linja sisällössä, olla määrätietoinen ja aktiivinen, panostaa sisältöön ja sen houkuttelevuuteen, kohdentaa markkinointi, sitouttaa asiakkaat, olla läsnä sekä säilyttää punainen lanka kaikessa tekemisessä. Jatkotutkimukset voisivat keskittyä tutkimaan Tilassa Oy:n sosiaalisen median kanavissa tehtyjen julkaisujen näkyvyyttä sekä yrityksen sivustoille johtavaa liikennettä.
Opinnäytetyön teoriaviitekehys koostuu sosiaalisen median kanavien esittelystä, digitaalisen B2B-markkinoinnin prosessin kartoittamisesta ja Tilassa Oy:n sosiaalisen median markkinointistrategian luomista hyödyntävien välineiden hahmottamisesta. Teoriaosuudessa on käsitelty niitä aiheita, jotka tukevat sekä Tilassa Oy:n sosiaalisen median markkinointistrategian luomista että tutkimusosuudessa ilmenneitä havaintoja.
Opinnäytetyön tutkivassa osuudessa hyödynnettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimus- ja analysointimenetelmää. Aineiston keruu toteutettiin haastatteluilla, joiden avulla selvitettiin, missä sosiaalisen median kanavissa Tilassa Oy:n asiakkaat ovat, mikä heitä kiinnostaa ja kuinka heidät tavoittaa. Tulosten avulla Tilassa Oy voi kehittää sosiaalisen median markkinointistrategiaansa valitsemalla oikeat kanavat ja sisältö oikealle kohderyhmälle sekä olemalla enemmän näkyvillä ja aktiivinen potentiaalisten asiakkaiden keskuudessa.
Opinnäytetyön luvussa Johtopäätökset on kuvattu jatkokehotukset sosiaalisen median markkinoinnissa menestymiseen. Tilassa Oy:n tulee määrittää markkinoinnissa käytettävä budjetti, muistaa brändille tyypillinen linja sisällössä, olla määrätietoinen ja aktiivinen, panostaa sisältöön ja sen houkuttelevuuteen, kohdentaa markkinointi, sitouttaa asiakkaat, olla läsnä sekä säilyttää punainen lanka kaikessa tekemisessä. Jatkotutkimukset voisivat keskittyä tutkimaan Tilassa Oy:n sosiaalisen median kanavissa tehtyjen julkaisujen näkyvyyttä sekä yrityksen sivustoille johtavaa liikennettä.