Visuaalisen ilmeen merkitys aloittavalle yritykselle
Nikkanen, Emmi (2017)
Nikkanen, Emmi
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705249897
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705249897
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee visuaalisen ilmeen merkitystä aloittavalle yritykselle. Tavoitteena on ensin selvittää miksi visuaalisen ilmeen luomiseen on syytä panostaa heti yrityksen aloittaessa ja mitä elementtejä yritykselle istuvan yritysilmeen luomiseen tarvitaan. Elementtejä ja keinoja käydään läpi käytännön esimerkkien avulla. Esimerkkeinä on käytetty niin tunnettujen brändien visuaalisia valintoja kuin omia kokemuksiani visuaalisen ilmeen luonnista.
Aloittavalle yritykselle pitää luoda visuaalinen ilme heti alkutaipaleella, sillä sen päälle rakentuu kaikki muu markkinointi ja kuluttajien mielikuvat. Ilmeen tulee olla laadukkaasti toteutettu, uskottava ja sen on syytä tukeutua yrityksen omiin arvoihin. Ennen visuaalista ilmettä on siis syytä pureutua pintaa syvemmälle ja pohtia yrityksen identiteetin muotoutumista.
Opinnäytetyössä tutkitaan psykologista prosessia mielikuvan takana, aloittavan yrityksen identiteetin rakentumista, visuaalisten valintojen tukeutumista yrityksen arvomaailmaan ja identiteettiin. Lisäksi tutustutaan rakennusmateriaaleihin, joilla haluttujen mielikuvien syntymistä voidaan edesauttaa.
Opinnäytetyöprosessin perusteella voidaan ensinnäkin todeta, että visuaalisen ilmeen merkitys toimintaansa aloittelevalle yritykselle on valtava. Toiseksi todettakoon, että identiteetin rakentaminen on moniulotteista ja huomioon otettavia asioita on enemmän kuin ehkä aluksi uskaltaa ajatellakaan. Tärkein asia visuaalisen ilmeen luomisprosessissa muistettavaksi on eheys kautta linjan. Visuaalisen ilmeen tulee olla yhteneväinen halki kaikkien medioiden ja alustojen – olivat visuaaliset valinnat sitten minkälaisia tahansa.
Aloittavalle yritykselle pitää luoda visuaalinen ilme heti alkutaipaleella, sillä sen päälle rakentuu kaikki muu markkinointi ja kuluttajien mielikuvat. Ilmeen tulee olla laadukkaasti toteutettu, uskottava ja sen on syytä tukeutua yrityksen omiin arvoihin. Ennen visuaalista ilmettä on siis syytä pureutua pintaa syvemmälle ja pohtia yrityksen identiteetin muotoutumista.
Opinnäytetyössä tutkitaan psykologista prosessia mielikuvan takana, aloittavan yrityksen identiteetin rakentumista, visuaalisten valintojen tukeutumista yrityksen arvomaailmaan ja identiteettiin. Lisäksi tutustutaan rakennusmateriaaleihin, joilla haluttujen mielikuvien syntymistä voidaan edesauttaa.
Opinnäytetyöprosessin perusteella voidaan ensinnäkin todeta, että visuaalisen ilmeen merkitys toimintaansa aloittelevalle yritykselle on valtava. Toiseksi todettakoon, että identiteetin rakentaminen on moniulotteista ja huomioon otettavia asioita on enemmän kuin ehkä aluksi uskaltaa ajatellakaan. Tärkein asia visuaalisen ilmeen luomisprosessissa muistettavaksi on eheys kautta linjan. Visuaalisen ilmeen tulee olla yhteneväinen halki kaikkien medioiden ja alustojen – olivat visuaaliset valinnat sitten minkälaisia tahansa.