Kouvolan kotihoidon työntekijöiden kokemuksia tiimiytymisestä
Parkko-Hirvonen, Marika (2010)
Parkko-Hirvonen, Marika
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004266936
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004266936
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa, miten Kouvolan kotihoidon keskisen palvelualueen työntekijät kokevat tiimiytymisen onnistuneen. Tutkimuksen lähtökohtana oli kotipalvelun ja kotisairaanhoidon yhdistyminen kotihoidoksi vuosi sitten. Tiimiytymisen ohella tutkimuksessa kartoitettiin yhteistyön sujuvuutta ja muutoksia työnkuvassa.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä puolistrukturoidulla kyselylomakkeella. Tutkimuksen perusjoukon muodostivat Kouvolan kotihoidon keskisen palvelualueen henkilöstö 116 työntekijää. Vastauksia kyselyyn tuli 60 kappaletta. Vastausprosentti oli 51,7. Tutkimuksen tulosten analysoinnissa on käytetty SPSS-ohjelmaa ja avoimet vastaukset käsiteltiin sisällön analyysillä.
Tutkimuksen tuloksista ilmeni, että henkilöstö on motivoitunutta tekemään työtään. He kokivat saavansa tukea työtovereiltaan ja viihtyvät työssään. Yhteistyö ei kuitenkaan ollut vielä saumatonta. Tiimille nimetyn sairaanhoitajan ei koettu osallistuvan tiimipalavereihin ja tiedonkulussa oli ongelmia. Yhteistyötä pidettiin kuitenkin kokonaisuudessaan hyvänä, ja päällekkäiset käynnit asiakkaille olivat vähentyneet.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä puolistrukturoidulla kyselylomakkeella. Tutkimuksen perusjoukon muodostivat Kouvolan kotihoidon keskisen palvelualueen henkilöstö 116 työntekijää. Vastauksia kyselyyn tuli 60 kappaletta. Vastausprosentti oli 51,7. Tutkimuksen tulosten analysoinnissa on käytetty SPSS-ohjelmaa ja avoimet vastaukset käsiteltiin sisällön analyysillä.
Tutkimuksen tuloksista ilmeni, että henkilöstö on motivoitunutta tekemään työtään. He kokivat saavansa tukea työtovereiltaan ja viihtyvät työssään. Yhteistyö ei kuitenkaan ollut vielä saumatonta. Tiimille nimetyn sairaanhoitajan ei koettu osallistuvan tiimipalavereihin ja tiedonkulussa oli ongelmia. Yhteistyötä pidettiin kuitenkin kokonaisuudessaan hyvänä, ja päällekkäiset käynnit asiakkaille olivat vähentyneet.