Asiakastutkimus ja markkinoinnin kehittäminen : case: Hakaniemen kauppahalli
Nittoli, Daniela; Mokkila, Nuppu (2017)
Nittoli, Daniela
Mokkila, Nuppu
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705249904
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705249904
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Hakaniemen kauppahallin asiakkaiden yleistä mielipidettä kauppahallista ja sen palveluista. Lisäksi tavoitteena oli selvittää Hakaniemen kauppahallin markkinoinnin riittävyys ja tehdä toimeksiantajalle ehdotus markkinoinnin kehittämiseksi. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Tukkutori, joka vastaa Helsingin kauppahallien, torien ja Teurastamon kehittämisestä sekä kaupungin ruokakulttuuristrategian luotsaamisesta.
Työssä hyödynnettiin palvelumuotoilun periaatteita ja kvantitatiivisen tutkimuksen menetelmiä. Myös sosiaalisen median mahdollisuuksia markkinoinnissa selvitettiin. Lisäksi taustana käytettiin vuonna 2007 tehtyä asiakastutkimusta Hakaniemen kauppahallista ja tutustuttiin kauppahallien historiaan Suomessa.
Opinnäytetyössä tehtiin kysely Hakaniemen kauppahallin asiakkaille joulukuussa 2016. Se toteutettiin verkossa Hakaniemen kauppahallin Facebook-sivuilla ja kauppahallissa jaetuin kyselylomakkein. Kyselyyn vastasi 334 henkilöä, joista 150 vastaajaa täytti kyselyn paikan päällä kauppahallissa ja 184 vastasi verkossa.
Tuloksista käy ilmi, että pääosa asiakkaista on tyytyväinen kauppahallin nykytilanteeseen ja pitää tarjontaa hyvänä ja monipuolisena. Asiakkaat toivovat kuitenkin kauppahallin valikoimaan lisää luomu- ja lähituottajien tuotteita, suomalaisia käsitöitä ja käsityötarvikkeita, kahviloita ja lounasravintoloita sekä Alkoa. Hintojen toivottiin myös olevan kilpailukykyisempiä sekä aukioloaikoja haluttaisiin pidemmiksi. Markkinoinnin osalta Hakaniemin kauppahalli on onnistunut hyvin Facebookissa, mutta muissa sosiaalisen median kanavissa tai kaupungilla mainontaa kauppahallista ei juurikaan näy. Markkinoinnin kehittämisen näkökulmasta Hakaniemen kauppahallia voisi tuoda enemmän esille muun muassa Metro-lehdessä ja muissa kaupunginosalehdissä. Myös muita perinteisiä markkinointikanavia voisi hyödyntää enemmän, esimerkiksi radiota ja televisiota.
Tulosten perustella Hakaniemen kauppahalli toimii nykyisellään melko hyvin, eikä suurempiin muutoksiin valikoimassa tai palveluissa ole tarvetta. Uusia markkinointikeinoja tulisi ottaa käyttöön ja jo käytössä olevia kehittää. Asiakkaiden tietoon tulisi saada, että kauppahalli on auki vielä normaalisti ainakin vuoteen 2018. Tehostamalla markkinointia kauppahallia saataisiin uusien asiakkaiden tietoisuuteen ja tämä voisi edistää sen toimintaa ja parantaa kannattavuutta. Kauppahallin tulisi kuitenkin uusia vuokralaisia etsiessään ottaa huomioon asiakkaiden toiveet uusista tuotteista ja palveluista.
Työssä hyödynnettiin palvelumuotoilun periaatteita ja kvantitatiivisen tutkimuksen menetelmiä. Myös sosiaalisen median mahdollisuuksia markkinoinnissa selvitettiin. Lisäksi taustana käytettiin vuonna 2007 tehtyä asiakastutkimusta Hakaniemen kauppahallista ja tutustuttiin kauppahallien historiaan Suomessa.
Opinnäytetyössä tehtiin kysely Hakaniemen kauppahallin asiakkaille joulukuussa 2016. Se toteutettiin verkossa Hakaniemen kauppahallin Facebook-sivuilla ja kauppahallissa jaetuin kyselylomakkein. Kyselyyn vastasi 334 henkilöä, joista 150 vastaajaa täytti kyselyn paikan päällä kauppahallissa ja 184 vastasi verkossa.
Tuloksista käy ilmi, että pääosa asiakkaista on tyytyväinen kauppahallin nykytilanteeseen ja pitää tarjontaa hyvänä ja monipuolisena. Asiakkaat toivovat kuitenkin kauppahallin valikoimaan lisää luomu- ja lähituottajien tuotteita, suomalaisia käsitöitä ja käsityötarvikkeita, kahviloita ja lounasravintoloita sekä Alkoa. Hintojen toivottiin myös olevan kilpailukykyisempiä sekä aukioloaikoja haluttaisiin pidemmiksi. Markkinoinnin osalta Hakaniemin kauppahalli on onnistunut hyvin Facebookissa, mutta muissa sosiaalisen median kanavissa tai kaupungilla mainontaa kauppahallista ei juurikaan näy. Markkinoinnin kehittämisen näkökulmasta Hakaniemen kauppahallia voisi tuoda enemmän esille muun muassa Metro-lehdessä ja muissa kaupunginosalehdissä. Myös muita perinteisiä markkinointikanavia voisi hyödyntää enemmän, esimerkiksi radiota ja televisiota.
Tulosten perustella Hakaniemen kauppahalli toimii nykyisellään melko hyvin, eikä suurempiin muutoksiin valikoimassa tai palveluissa ole tarvetta. Uusia markkinointikeinoja tulisi ottaa käyttöön ja jo käytössä olevia kehittää. Asiakkaiden tietoon tulisi saada, että kauppahalli on auki vielä normaalisti ainakin vuoteen 2018. Tehostamalla markkinointia kauppahallia saataisiin uusien asiakkaiden tietoisuuteen ja tämä voisi edistää sen toimintaa ja parantaa kannattavuutta. Kauppahallin tulisi kuitenkin uusia vuokralaisia etsiessään ottaa huomioon asiakkaiden toiveet uusista tuotteista ja palveluista.