Henkilöauton taka-akselin suunnittelu- ja muutostyö
Wikholm, Fabian (2017)
Wikholm, Fabian
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705199131
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705199131
Tiivistelmä
Tämän insinöörityön tarkoituksena oli perehtyä jäykän taka-akselin konstruktiotekniikkaan ja valmistaa kohdeautoon uusi kestävä taka-akseli. Ongelmana henkilöauton alkuperäisessä taka-akselissa oli voimaa välittävien pyörivien osien rikkoutuminen tehoa ja vääntömomenttia kasvatettaessa moninkertaiseksi alkuperäiseen nähden.
Tässä insinöörityössä perehdyttiin taka-akselikokonaisuuden valmistukseen. Työssä keskityttiin taka-akselin kuoren valmistukseen, taka-akselin sisällä voimaa välittävien pyörivien osien selvitystyöhön, laskentaan, suunnitteluun ja tilaamiseen. Opinnäytetyö pitää sisällään myös 3D-mallinnettujen osien valmistusta, hitsaustekniikkaan perehtymistä ja pinnoitusmenetelmiin tutustumista.
Opinnäytetyön aikana oli pohdittava, mitkä osat ja toimenpiteet pystytään valmistamaan ja toteuttamaan itse harrastajatasoisessa ympäristössä. Lisäksi oli otettava huomioon mitkä palvelut ovat järkevintä ulkoistaa ja kuinka kustannukset saadaan pysymään kohtuullisina.
Lopputuloksena saatiin valmistettua käyttövalmis taka-akseli, joka istuu kohdeauton korikehikkoon suunnitelmien mukaisesti ja tarjoaa alkuperäiseen taka-akseliin nähden paremman kestävyyden.
Tässä insinöörityössä perehdyttiin taka-akselikokonaisuuden valmistukseen. Työssä keskityttiin taka-akselin kuoren valmistukseen, taka-akselin sisällä voimaa välittävien pyörivien osien selvitystyöhön, laskentaan, suunnitteluun ja tilaamiseen. Opinnäytetyö pitää sisällään myös 3D-mallinnettujen osien valmistusta, hitsaustekniikkaan perehtymistä ja pinnoitusmenetelmiin tutustumista.
Opinnäytetyön aikana oli pohdittava, mitkä osat ja toimenpiteet pystytään valmistamaan ja toteuttamaan itse harrastajatasoisessa ympäristössä. Lisäksi oli otettava huomioon mitkä palvelut ovat järkevintä ulkoistaa ja kuinka kustannukset saadaan pysymään kohtuullisina.
Lopputuloksena saatiin valmistettua käyttövalmis taka-akseli, joka istuu kohdeauton korikehikkoon suunnitelmien mukaisesti ja tarjoaa alkuperäiseen taka-akseliin nähden paremman kestävyyden.