Kuvat monikielisen lapsen kielen oppimisen tukena
Lempinen, Taru; Korpela, Mira (2017)
Lempinen, Taru
Korpela, Mira
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705229417
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705229417
Tiivistelmä
Monikielisten lasten määrä suomalaisessa varhaiskasvatuksessa lisääntyy koko ajan. On siis olennaista, että siinä tuetaan lapsen integroitumista suomalaiseen yhteiskuntaan tukemalla kielen oppimista. Yksi menetelmä kielen oppimisen tukemiseen on kuvien käyttäminen. Opinnäytetyömme tavoitteena oli selvittää, miten Järvenpään kaupungin varhaiskasvatukseen saatavilla olevaa kuvamateriaalia hyödynnetään 4-5 -vuotiaiden monikielisten lasten kielen oppimisen tukemisessa.
Opinnäytetyömme teoreettinen viitekehys koostui monikielisyydestä, uuden kielen oppimisesta ja kuvien käytöstä kielen oppimisen tukena. Näitä teemoja tarkastelimme varhaiskasvatuksen näkökulmasta. Tutkimusmenetelmänä käytimme kyselylomaketta, jonka suuntasimme neljän järvenpääläisen päiväkotiryhmän kasvattajille. Kyselylomakkeella selvitimme eri kuvamateriaalien käyttöön liittyviä tottumuksia sekä kasvattajien kokemia vahvuuksia, haasteita ja hyviä käytäntöjä kuvien käyttöön liittyen.
Tuloksissa esittelimme kyselytutkimuksen avulla kerätyt kasvattajien kokemukset kuvamateriaalien käytöstä. Painopisteemme tuloksissa oli hyvissä käytännöissä, jotka on tarkoitus saada kasvattajien yhteiseen tietoisuuteen. Opinnäytetyötämme hyödynnetään Järvenpään varhaiskasvatuksen toiminnan tukena.
Opinnäytetyömme teoreettinen viitekehys koostui monikielisyydestä, uuden kielen oppimisesta ja kuvien käytöstä kielen oppimisen tukena. Näitä teemoja tarkastelimme varhaiskasvatuksen näkökulmasta. Tutkimusmenetelmänä käytimme kyselylomaketta, jonka suuntasimme neljän järvenpääläisen päiväkotiryhmän kasvattajille. Kyselylomakkeella selvitimme eri kuvamateriaalien käyttöön liittyviä tottumuksia sekä kasvattajien kokemia vahvuuksia, haasteita ja hyviä käytäntöjä kuvien käyttöön liittyen.
Tuloksissa esittelimme kyselytutkimuksen avulla kerätyt kasvattajien kokemukset kuvamateriaalien käytöstä. Painopisteemme tuloksissa oli hyvissä käytännöissä, jotka on tarkoitus saada kasvattajien yhteiseen tietoisuuteen. Opinnäytetyötämme hyödynnetään Järvenpään varhaiskasvatuksen toiminnan tukena.