Lasten oma laatikko : Työväline lasten osallisuuden tukemiseen päiväkodin toiminnan suunnittelussa
Tuomi, Camilla; Maltio, Johanna (2017)
Tuomi, Camilla
Maltio, Johanna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705239701
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705239701
Tiivistelmä
Uudessa vuonna 2016 julkaistussa varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa osallisuus, yhdenvertaisuus ja tasa-arvo ovat tärkeitä varhaiskasvatusta ohjaavia arvoja ja lapsen rooli toiminnan suunnittelussa, toteuttamisessa ja arvioinnissa nähdään aiempaa merkittävämpänä. Myös varhaiskasvatuslakiin on lisätty säännös lapsen oikeudesta osallistua ja vaikuttaa varhaiskasvatuksen toimintaan. Lain mukaan lapsen varhaiskasvatusta suunniteltaessa, toteuttaessa ja arvioitaessa lapsen mielipide ja toivomukset on selvitettävä ja otettava huomioon.
Opinnäytetyömme lähtökohtana oli lasten osallisuuden lisääminen toiminnan suunnittelussa varhaiskasvatuksessa. Tarkoituksenamme oli kehittää konkreettinen työväline, jonka avulla lapset voidaan ottaa paremmin mukaan suunnittelemaan toimintaa päiväkodissa. Halusimme luoda lapsille mahdollisuuden kokea osallisuutta sekä kasvattajille työvälineen sen mahdollistamiseksi. Kehittelemämme työvälineen nimi on Lasten oma laatikko.
Lasten oma laatikko sisältää kuvakortit päiväkodin välineistä ja tiloista. Kuvat on jaettu laatikkoon teemoittain eri toimintojen perusteella. Toimintoja ovat kuvataide, liikunta, draama ja musiikki. Kuvien tarkoitus on tukea lasten ja aikuisten välistä vuorovaikutusta toiminnan suunnittelussa. Kuvat auttavat lapsia kertomaan, mitä he haluavat tehdä, missä he haluavat toiminnan toteuttaa ja mitä välineitä he haluavat siinä käyttää.
Lasten oma laatikko tehtiin yhteistyössä riihimäkeläisen päiväkodin kanssa. Kokosimme Lasten oman laatikon osallisuus-teemamme mukaisesti yhdessä lasten kanssa. Lapset ottivat valokuvia päiväkodin välineistä. Kuvat laminoitiin ja niistä muodostui Lasten oma laatikko. Kokeilimme pienryhmän kanssa valmiin laatikon toimivuutta ja videoimme kokeilun. Kuvakortit auttoivat lapsia suunnittelemaan toimintaa. Uskomme, että laatikon avulla voidaan saada uusia ideoita päiväkodin toimintaan ja lisätä lasten osallisuutta sekä kasvattajien heittäytymistä lasten ideoille.
Kehittämällä tällaisen työvälineen, haluamme edistää lapsen osallisuuden toteutumista yhteistyöpäiväkotimme ryhmässä ja toivomme siitä olevan hyötyä myös muille varhaiskasvatuksessa työskenteleville. Tavoitteenamme oli luoda sellainen työväline, jota voidaan ideana hyödyntää ja soveltaa myös muissa ryhmissä sekä päiväkodeissa.
Opinnäytetyömme lähtökohtana oli lasten osallisuuden lisääminen toiminnan suunnittelussa varhaiskasvatuksessa. Tarkoituksenamme oli kehittää konkreettinen työväline, jonka avulla lapset voidaan ottaa paremmin mukaan suunnittelemaan toimintaa päiväkodissa. Halusimme luoda lapsille mahdollisuuden kokea osallisuutta sekä kasvattajille työvälineen sen mahdollistamiseksi. Kehittelemämme työvälineen nimi on Lasten oma laatikko.
Lasten oma laatikko sisältää kuvakortit päiväkodin välineistä ja tiloista. Kuvat on jaettu laatikkoon teemoittain eri toimintojen perusteella. Toimintoja ovat kuvataide, liikunta, draama ja musiikki. Kuvien tarkoitus on tukea lasten ja aikuisten välistä vuorovaikutusta toiminnan suunnittelussa. Kuvat auttavat lapsia kertomaan, mitä he haluavat tehdä, missä he haluavat toiminnan toteuttaa ja mitä välineitä he haluavat siinä käyttää.
Lasten oma laatikko tehtiin yhteistyössä riihimäkeläisen päiväkodin kanssa. Kokosimme Lasten oman laatikon osallisuus-teemamme mukaisesti yhdessä lasten kanssa. Lapset ottivat valokuvia päiväkodin välineistä. Kuvat laminoitiin ja niistä muodostui Lasten oma laatikko. Kokeilimme pienryhmän kanssa valmiin laatikon toimivuutta ja videoimme kokeilun. Kuvakortit auttoivat lapsia suunnittelemaan toimintaa. Uskomme, että laatikon avulla voidaan saada uusia ideoita päiväkodin toimintaan ja lisätä lasten osallisuutta sekä kasvattajien heittäytymistä lasten ideoille.
Kehittämällä tällaisen työvälineen, haluamme edistää lapsen osallisuuden toteutumista yhteistyöpäiväkotimme ryhmässä ja toivomme siitä olevan hyötyä myös muille varhaiskasvatuksessa työskenteleville. Tavoitteenamme oli luoda sellainen työväline, jota voidaan ideana hyödyntää ja soveltaa myös muissa ryhmissä sekä päiväkodeissa.