Digitaalisen markkinointisuunnitelman laatiminen kasvuyritys FinPower Foodille
Teräväinen, Inka; Ikonen, Ida (2017)
Teräväinen, Inka
Ikonen, Ida
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052410093
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052410093
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona suomalaiselle kasvuyritykselle FinPower Foodille. Tavoitteena oli laatia digitaalinen markkinointisuunnitelma, jonka avulla toimeksiantajayritys lanseeraisi itsensä sosiaalisessa mediassa.
Teoriaosuudessa opinnäytetyön alussa kartoitetaan suomalaisten käyttäytymistä sosiaalisessa mediassa, tarkastellaan kuinka sosiaalisen median markkinointi on kehittynyt, sekä sosiaalista mediaa käsitteenä. Lisäksi paneudutaan syvemmin suurimpiin sosiaalisen median kanaviin Facebookiin ja Instagramiin.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista tutkimusta puolistrukturoitujen teemahaastattelujen muodossa. Teemahaastatteluissa hyödynnettiin valmiiksi laadittuja haastattelurunkoja. Tutkimus toteutettiin neljälle eri haastateltavalle, jotka perustuivat yhdessä toimeksiantajan kanssa laadittuihin asiakasprofiileihin. Asiakasprofiilit perustuivat henkilöihin, joita toimeksiantajayritys toivoi markkinoinnillaan tavoittavan.
Teemahaastattelutkimuksessa saatujen tulosten perusteella valittiin toimeksiantajan kannalta tärkeimmät kanavat, joiksi valikoituivat Facebook ja Instagram, sekä millä kärjellä markkinointia kannattaa missäkin kanavassa toteuttaa. Lisäksi teemahaastattelujen pohjalta saatiin toimeksiantajalle kehitysideoita liittyen yrityksen tarjoamaan palveluun, joiden avulla haastateltavat uskovat palvelun olevan houkuttelevampi ja palvelun ostokynnys matalampi.
Koska haastateltavia oli vain neljä kappaletta, eli otos oli hyvin pieni, on kyseessä enemminkin mielipide kuin tutkimustulos. Saatuja mielipiteitä voidaan kuitenkin pitää luotettavina, sillä ne muistuttivat hyvin pitkälti teoriaosuudessa kartoitettujen suomalaisten somekäyttäytymiseen liittyvien keskivertotulosten kanssa.
Teemahaastatteluiden tulosten perusteella laadittiin digitaalinen markkinointisuunnitelma. Suunnitelmaan sisällytettiin kanavien valinta, markkinoinnin kärki, kanavakohtaiset kohderyhmät, esimerkki kuukausittaisesta sisältökalenterista, esimerkkinostoja sosiaalisen median kanavissa, sekä viitteellinen mediabudjetti. Lisäksi digitaalinen markkinointisuunnitelma avattiin omassa kappaleessaan, jotta se olisi helposti ymmärrettävä ja toteutettava toimeksiantajalle.
Teoriaosuudessa opinnäytetyön alussa kartoitetaan suomalaisten käyttäytymistä sosiaalisessa mediassa, tarkastellaan kuinka sosiaalisen median markkinointi on kehittynyt, sekä sosiaalista mediaa käsitteenä. Lisäksi paneudutaan syvemmin suurimpiin sosiaalisen median kanaviin Facebookiin ja Instagramiin.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista tutkimusta puolistrukturoitujen teemahaastattelujen muodossa. Teemahaastatteluissa hyödynnettiin valmiiksi laadittuja haastattelurunkoja. Tutkimus toteutettiin neljälle eri haastateltavalle, jotka perustuivat yhdessä toimeksiantajan kanssa laadittuihin asiakasprofiileihin. Asiakasprofiilit perustuivat henkilöihin, joita toimeksiantajayritys toivoi markkinoinnillaan tavoittavan.
Teemahaastattelutkimuksessa saatujen tulosten perusteella valittiin toimeksiantajan kannalta tärkeimmät kanavat, joiksi valikoituivat Facebook ja Instagram, sekä millä kärjellä markkinointia kannattaa missäkin kanavassa toteuttaa. Lisäksi teemahaastattelujen pohjalta saatiin toimeksiantajalle kehitysideoita liittyen yrityksen tarjoamaan palveluun, joiden avulla haastateltavat uskovat palvelun olevan houkuttelevampi ja palvelun ostokynnys matalampi.
Koska haastateltavia oli vain neljä kappaletta, eli otos oli hyvin pieni, on kyseessä enemminkin mielipide kuin tutkimustulos. Saatuja mielipiteitä voidaan kuitenkin pitää luotettavina, sillä ne muistuttivat hyvin pitkälti teoriaosuudessa kartoitettujen suomalaisten somekäyttäytymiseen liittyvien keskivertotulosten kanssa.
Teemahaastatteluiden tulosten perusteella laadittiin digitaalinen markkinointisuunnitelma. Suunnitelmaan sisällytettiin kanavien valinta, markkinoinnin kärki, kanavakohtaiset kohderyhmät, esimerkki kuukausittaisesta sisältökalenterista, esimerkkinostoja sosiaalisen median kanavissa, sekä viitteellinen mediabudjetti. Lisäksi digitaalinen markkinointisuunnitelma avattiin omassa kappaleessaan, jotta se olisi helposti ymmärrettävä ja toteutettava toimeksiantajalle.