Vermon Ravirata Oy:n nykyisten ja potentiaalisten asiakkaiden tarpeiden kartoitus
Nurmisto, Mindi-Anette (2017)
Nurmisto, Mindi-Anette
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052410128
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052410128
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia Vermon Ravirata Oy:lle eri ryhmien asiakasryhmien tarpeita. Tarkoituksena oli selvittää Vermon Ravirata Oy:n nykyisten asiakkaiden tarpeita, mielipiteitä nykyisistä palveluista ja tapahtumista sekä yleistä rahapelien pelaamista. Toinen ryhmä oli Vermon Ravirata Oy:n mahdolliset potentiaaliset asiakkaat, jotka eivät koskaan aikaisemmin olleet käyneet Vermon raveissa. Tarkoituksena oli selvittää mielikuvia Vermon Raviradasta, millaisia tarpeita heillä olisi palveluiden ja tapahtumien saralla sekä yleistä rahapelien pelaamista. Tulosten perusteella esitettiin toimeksiantajalle ehdotuksia palveluiden ja tapahtumien kehittämiseksi Vermoon sekä mahdollisista uusista rahapelimahdollisuuksista Vermon raviradalle.
Opinnäytetyön teoriaperustassa käytiin läpi palvelumuotoilu ja palveluntarjooma, tapahtumakehittäminen, asiakkuusosaaminen, asiakasmarkkinointi, asiakaskokemus ja asiakaslupaus, asiakaslähtöisyys sekä markkinointitutkimus.
Tutkimusmenetelmässä ja analyysissa oli sekä kvalitatiivisen, että kvantitatiivisen tutkimuksen piirteitä. Haastattelut toteutettiin suullisena teemahaastatteluna. Vermon raviradan nykyisten asiakkaiden haastattelut toteutettiin pääasiassa Vermon raviradan keskiviikkoraveissa. Potentiaalisten asiakkaiden haastattelut toteutettiin kauppakeskus Sellossa. Vastauksia tuli yhteensä 47 kappaletta. Nykyisiltä asiakkailta kerättiin 22 kappaletta vastauksia ja potentiaalisilta asiakkailta kerättiin 24. Tulosten mukaan Toto-pelien pelaaminen koettiin haastavaksi, mielikuva Vermosta oli vanhanaikainen ja Vermon asiakkaina käyvät vanhemman ikäluokan ihmiset. Vermoon toivottiin monipuolisempia tapahtumia, Vermossa toivottiin olevan monipuolisempia ravintolapalveluita ja Vermon raviradan markkinointi koettiin huonoksi ja sen koettiin suuntautuvan vanhempaan ikäpolveen. Ravien yhteyteen toivottiin reilusti raveista poikkeavia tapahtumia ja palveluita, jotta kiinnostus raveja kohtaa nousisi.
Suurimmat kehitysehdotukset olivat parempaa, monipuolisempaa ja eri kohderyhmille suuntautuvaa markkinointia Vermosta, Vermon tapahtumista ja palveluista sekä Toto-pelaamisesta sekä Vermon uudistuneiden palveluiden parempaa mainontaa. Uusien asiakkaiden kynnystä Vermon Raveihin tulemista pitäisi saada madallettua. Toto-pelien pelaaminen koettiin vaikeaksi, joten kehitysehdotuksena opastuksen parantaminen uusille niin Vermon raveissa kuin myös markkinoinnin kautta esimerkiksi sosiaalisessa mediassa. Vermo voisi kokeilla monipuolisempia tapahtumia ravitapahtumien yhteyteen. Nämä tapahtumat voisivat olla sellaisia, jotka eivät välttämättä liity hevosiin. Näillä kehitysehdotuksilla pyritään parantamaan Vermon Raviradan tapahtuma- ja palveluvalikoimaa, saamaan uusia asiakkaita Vermon raveihin ja saamaan Vermon Raviradan mielikuvaa paremmaksi.
Opinnäytetyön teoriaperustassa käytiin läpi palvelumuotoilu ja palveluntarjooma, tapahtumakehittäminen, asiakkuusosaaminen, asiakasmarkkinointi, asiakaskokemus ja asiakaslupaus, asiakaslähtöisyys sekä markkinointitutkimus.
Tutkimusmenetelmässä ja analyysissa oli sekä kvalitatiivisen, että kvantitatiivisen tutkimuksen piirteitä. Haastattelut toteutettiin suullisena teemahaastatteluna. Vermon raviradan nykyisten asiakkaiden haastattelut toteutettiin pääasiassa Vermon raviradan keskiviikkoraveissa. Potentiaalisten asiakkaiden haastattelut toteutettiin kauppakeskus Sellossa. Vastauksia tuli yhteensä 47 kappaletta. Nykyisiltä asiakkailta kerättiin 22 kappaletta vastauksia ja potentiaalisilta asiakkailta kerättiin 24. Tulosten mukaan Toto-pelien pelaaminen koettiin haastavaksi, mielikuva Vermosta oli vanhanaikainen ja Vermon asiakkaina käyvät vanhemman ikäluokan ihmiset. Vermoon toivottiin monipuolisempia tapahtumia, Vermossa toivottiin olevan monipuolisempia ravintolapalveluita ja Vermon raviradan markkinointi koettiin huonoksi ja sen koettiin suuntautuvan vanhempaan ikäpolveen. Ravien yhteyteen toivottiin reilusti raveista poikkeavia tapahtumia ja palveluita, jotta kiinnostus raveja kohtaa nousisi.
Suurimmat kehitysehdotukset olivat parempaa, monipuolisempaa ja eri kohderyhmille suuntautuvaa markkinointia Vermosta, Vermon tapahtumista ja palveluista sekä Toto-pelaamisesta sekä Vermon uudistuneiden palveluiden parempaa mainontaa. Uusien asiakkaiden kynnystä Vermon Raveihin tulemista pitäisi saada madallettua. Toto-pelien pelaaminen koettiin vaikeaksi, joten kehitysehdotuksena opastuksen parantaminen uusille niin Vermon raveissa kuin myös markkinoinnin kautta esimerkiksi sosiaalisessa mediassa. Vermo voisi kokeilla monipuolisempia tapahtumia ravitapahtumien yhteyteen. Nämä tapahtumat voisivat olla sellaisia, jotka eivät välttämättä liity hevosiin. Näillä kehitysehdotuksilla pyritään parantamaan Vermon Raviradan tapahtuma- ja palveluvalikoimaa, saamaan uusia asiakkaita Vermon raveihin ja saamaan Vermon Raviradan mielikuvaa paremmaksi.