Sisäisen motivaation tavoittaminen rekrytoinnissa
Autinen, Petra (2017)
Autinen, Petra
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052510291
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052510291
Tiivistelmä
Tässä kehittämistehtävässä on tutkittu me&i-myyjien sisäisiä motivaatiotekijöitä, jotta niitä voitaisi hyödyntää rekrytointiviestinnässä uusia myyjähakijoita tavoiteltaessa. Tulostavoitteena on löytää uusia keinoja; viestejä ja kanavia, joiden avulla voidaa tavoittaa uutta, oikeaa kohderyhmää.
Työn teoria koostuu ja viitekehys perustuu itseohjautuvuusteoriaan, sisäiseen ja ulkoiseen motivaatioon, työminän tunteiden perusulottuvuuksien tuntemiseen sekä työn houkuttelevuuteen ja markkinoimiseen.
Tämän tutkimuksen tutkimusstrategia oli toimintatutkimus. Tämä valittiin, koska toimintatutkimus on normatiivista eli pyrkii muuttamaan todellisuutta. Tässä tutkimuksessa tutkitaan ihmisen tavoitteellista toimintaa tarkoituksena toiminnan tehostaminen ja kehittäminen. Tutkimuksellisen kehittämisen tavoitteena on käytännön työelämässä ilmenevien ongelmien ratkaiseminen eikä niinkään uuden teoriatiedon luominen.
Tutkimustulosten perusteella kohderyhmän tavoittaa tehokkaimmin ja uskottavimmin face-to-face viestinnällä sekä sosiaalisessa mediassa, Facebookin ja Instagramin kautta. Viestinnässä kannattaa painottaa arvoja, jota kohderyhmässä pidetään tärkeänä. Ne ovat perhe, mahdollisuus vaikuttaa omiin ansioihin ja ajankäyttöön sekä tehdä merkityksellistä työtä.
Työn teoria koostuu ja viitekehys perustuu itseohjautuvuusteoriaan, sisäiseen ja ulkoiseen motivaatioon, työminän tunteiden perusulottuvuuksien tuntemiseen sekä työn houkuttelevuuteen ja markkinoimiseen.
Tämän tutkimuksen tutkimusstrategia oli toimintatutkimus. Tämä valittiin, koska toimintatutkimus on normatiivista eli pyrkii muuttamaan todellisuutta. Tässä tutkimuksessa tutkitaan ihmisen tavoitteellista toimintaa tarkoituksena toiminnan tehostaminen ja kehittäminen. Tutkimuksellisen kehittämisen tavoitteena on käytännön työelämässä ilmenevien ongelmien ratkaiseminen eikä niinkään uuden teoriatiedon luominen.
Tutkimustulosten perusteella kohderyhmän tavoittaa tehokkaimmin ja uskottavimmin face-to-face viestinnällä sekä sosiaalisessa mediassa, Facebookin ja Instagramin kautta. Viestinnässä kannattaa painottaa arvoja, jota kohderyhmässä pidetään tärkeänä. Ne ovat perhe, mahdollisuus vaikuttaa omiin ansioihin ja ajankäyttöön sekä tehdä merkityksellistä työtä.