Alennuskoodien vaikutukset verkkokauppojen toiminnalle
Katila, Laura (2017)
Katila, Laura
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705086783
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705086783
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoite oli selvittää, millaisia vaikutuksia alennuskoodien käytöllä voi olla Suomessa toimivan verkkokaupan toiminnalle. Lisäksi pyrittiin selvittämään, lisäävätkö alennuskoodisivustot näiden vaikutusten ilmenemistä.
Opinnäytetyön teoriaosassa käsiteltiin alennuskoodeja yleisesti, kumppanuusmarkkinointia, alennuskoodisivustoja sekä alennuskoodien vaikutusta verkkokaupan myyntikatteeseen. Lisäksi toteutettiin selvitys Suomen kuuden suurimman alennuskoodisivuston kävijämääristä ja liikenteen lähteistä.
Opinnäytetyön empiirisessä osassa toteutettiin lomakehaastattelu seitsemälle suomalaiselle verkkokaupalle.
Haastattelujen avulla pyrittiin selvittämään verkkokaupoille käytännössä toteutuneita hyötyjä ja haittoja alennuskoodien käytöstä, sekä verkkokauppojen suhtautumista alennuskoodisivustoihin. Haastattelut toteutettiin sähköpostin välityksellä marraskuussa 2016.
Aineiston sekä haastattelujen pohjalta huomattiin alennuskoodien tuovan verkkokaupalle hyötyä etenkin uusasiakashankinnassa. Lisäksi alennuskoodeja julkaisemalla verkkokauppa voi saada reilusti ilmaista lisänäkyvyyttä alennuskoodisivustoilla. Alennuskoodien nähtiin tuovan negatiivisia vaikutuksia teknisten ongelmien sekä myyntikatteen menetyksen muodossa.
Jatkotutkimuksena olisi mielenkiintoista tehdä tarkempaa analyysia alennuskoodien vaikutuksesta verkkokaupan myynteihin ja uusasiakashankintaan sekä tehdä tutkimus kuluttajille niiden vaikutuksesta verkkokaupan imagoon.
Opinnäytetyön teoriaosassa käsiteltiin alennuskoodeja yleisesti, kumppanuusmarkkinointia, alennuskoodisivustoja sekä alennuskoodien vaikutusta verkkokaupan myyntikatteeseen. Lisäksi toteutettiin selvitys Suomen kuuden suurimman alennuskoodisivuston kävijämääristä ja liikenteen lähteistä.
Opinnäytetyön empiirisessä osassa toteutettiin lomakehaastattelu seitsemälle suomalaiselle verkkokaupalle.
Haastattelujen avulla pyrittiin selvittämään verkkokaupoille käytännössä toteutuneita hyötyjä ja haittoja alennuskoodien käytöstä, sekä verkkokauppojen suhtautumista alennuskoodisivustoihin. Haastattelut toteutettiin sähköpostin välityksellä marraskuussa 2016.
Aineiston sekä haastattelujen pohjalta huomattiin alennuskoodien tuovan verkkokaupalle hyötyä etenkin uusasiakashankinnassa. Lisäksi alennuskoodeja julkaisemalla verkkokauppa voi saada reilusti ilmaista lisänäkyvyyttä alennuskoodisivustoilla. Alennuskoodien nähtiin tuovan negatiivisia vaikutuksia teknisten ongelmien sekä myyntikatteen menetyksen muodossa.
Jatkotutkimuksena olisi mielenkiintoista tehdä tarkempaa analyysia alennuskoodien vaikutuksesta verkkokaupan myynteihin ja uusasiakashankintaan sekä tehdä tutkimus kuluttajille niiden vaikutuksesta verkkokaupan imagoon.