Digitaalisten perhepalveluiden tuotekehitys Merikratoksen verkkokauppaan
Vuori, Mervi (2017)
Vuori, Mervi
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052510265
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052510265
Tiivistelmä
Merikratos tarjoaa moniammatillisen osaamisensa kaikkien saataville kehittelemällä uusia digitaalisia palveluita verkkokauppaansa. Tarkoituksena oli kehittää ennaltaehkäiseviä palveluita lapsiperheiden hyvinvoinnin tukemiseksi. Ehkäisevää työtä kohdennetaan subjektiivisen hyvinvoinnin myötä hyvän sekä laadukkaan elämän edellytysten turvaamiseen. Tämä näkyy esimerkiksi pyrkimyksenä tukea perheiden hyvinvointia tarjoamalla heille tukea vanhemmuuteen ja perhe-elämän ihmissuhteisiin. Perheen hyvinvoinnin nähdään tukevan lasten ja nuorten hyvinvointia. Tukemalla vanhempia ja heidän mahdollisuuksiaan pitää huolta lapsistaan ehkäistään vaikeuksien syntymistä tai niiden syvenemistä.
Menetelmänä oli tutkimuksellinen kehittämistoiminta ja mukana palveluiden kehittämisessä oli palvelumuotoiluyritys Passi & Ripatti. Palvelumuotoilu reagoi uusiin tarpeisiin ja ympäristöihin. Palvelumuotoilun avulla luodaan asiakkaalle tämän toiveiden ja tarpeiden mukainen palvelukokemus. Suunnittelussa huomioidaan asiakkaan lisäksi palvelun tuottajan näkökulmat. Tavoitteena oli luoda palvelukokonaisuus, joka olisi asiakkaan näkökulmasta haluttava ja käytettävä, sekä palvelun tuottajan näkökulmasta tehokas ja tunnistettava.
Teknologian kehitys mahdollistaa uusia ratkaisuja asiakastarpeisiin. Monelle yritykselle digitaalinen liiketoiminta syntyy tukemaan, täydentämään ja korvaamaan yrityksen aiempia ”fyysisiä” liiketoimintoja. Jatkossa entistä enemmän palveluita ostetaan verkkopalveluiden kautta. Sähköisten palveluiden myötä lisääntyvät ihmisten mahdollisuudet huolehtia omasta terveydestään ja hyvinvoinnistaan asuinpaikasta ja palvelunantajasta riippumatta. Digitalisointi mahdollistaa kokonaan uuden tyyppisten palveluiden luomisen sosiaali- ja terveydenhuollossa. Ennaltaehkäisevien palveluiden osalta tämä lisää palveluiden tarjontaa kaikkien saataville, mutta oman aktiivisuuteen perustuen.
Verkkokauppaan voi tutustua osoitteessa https://hyvanvanhemmuudenverkkokauppa.fi/
Menetelmänä oli tutkimuksellinen kehittämistoiminta ja mukana palveluiden kehittämisessä oli palvelumuotoiluyritys Passi & Ripatti. Palvelumuotoilu reagoi uusiin tarpeisiin ja ympäristöihin. Palvelumuotoilun avulla luodaan asiakkaalle tämän toiveiden ja tarpeiden mukainen palvelukokemus. Suunnittelussa huomioidaan asiakkaan lisäksi palvelun tuottajan näkökulmat. Tavoitteena oli luoda palvelukokonaisuus, joka olisi asiakkaan näkökulmasta haluttava ja käytettävä, sekä palvelun tuottajan näkökulmasta tehokas ja tunnistettava.
Teknologian kehitys mahdollistaa uusia ratkaisuja asiakastarpeisiin. Monelle yritykselle digitaalinen liiketoiminta syntyy tukemaan, täydentämään ja korvaamaan yrityksen aiempia ”fyysisiä” liiketoimintoja. Jatkossa entistä enemmän palveluita ostetaan verkkopalveluiden kautta. Sähköisten palveluiden myötä lisääntyvät ihmisten mahdollisuudet huolehtia omasta terveydestään ja hyvinvoinnistaan asuinpaikasta ja palvelunantajasta riippumatta. Digitalisointi mahdollistaa kokonaan uuden tyyppisten palveluiden luomisen sosiaali- ja terveydenhuollossa. Ennaltaehkäisevien palveluiden osalta tämä lisää palveluiden tarjontaa kaikkien saataville, mutta oman aktiivisuuteen perustuen.
Verkkokauppaan voi tutustua osoitteessa https://hyvanvanhemmuudenverkkokauppa.fi/